Er is bijna geen Nederlander meer te vinden zonder smartphone. Maar wat is voordeliger als je niet zoveel belt of over internet surft met je telefoon: een prepaid beltegoed of toch een mobiel abonnement? We zetten de voor- en nadelen van beide opties op een rij. En we geven tips om op je belkosten te besparen. Want heb jij er weleens over nagedacht om een kleiner mobiel abonnement te nemen? ‘Downscalen’ loont!
In de begintijd van de mobiele telefoon was prepaid de norm. Voordat je kon bellen en sms'en, moest je eerst een prepaidkaart met beltegoed kopen. Nu, vele jaren later, kiezen de meeste mensen met een smartphone voor een sim only of ander mobiel abonnement. Is dat in iedere situatie eigenlijk wel de juiste keuze? We leggen de vraag voor aan Els Werkman, telecomexpert bij de vergelijkingssite Bellen.com.
Bij prepaid bellen koop je een beltegoed dat eindig is. Je moet opwaarderen als het tegoed op is. “Beltegoed kopen kan aan de kassa in de winkel, maar kan ook vaak online worden geregeld”, legt Werkman uit. “Mensen die graag anoniem blijven en geen contract willen of kunnen aangaan, kiezen vaker voor een prepaidkaartje zodat ze toch gebruik kunnen maken van een mobiele telefoon.”
Voor een abonnement sluit je een contract af met een looptijd van bijvoorbeeld één of twee jaar, waarna je daar maandelijks voor gaat betalen. Je kiest daar een bundel bij voor het aantal belminuten en het aantal MB’s om te internetten.
Prepaid is volgens telecomexpert Werkman vooral interessant voor mensen die niet zo veel bellen en internetten met de smartphone. Er zijn mensen die alleen, zoals zij het noemt, “voor nood en dood” een telefoontje hebben. Bijvoorbeeld in de caravan of het dashboardkastje van de auto, voor als er wat is. Voor dergelijk gebruik is een prepaidkaart een goede optie, een abonnement is dan niet nodig.
Menig gebruiker kiest voor prepaid om goed grip te kunnen houden op de uitgaven, stelt Werkman vast. Een prepaidkaart vertegenwoordigt een maximaal bedrag: op is op. “Je weet wat je uitgeeft. Je maakt geen kosten buiten de bundel.” Ze ziet dat gezinnen met een of meer puberkinderen prepaid interessant vinden. “Kinderen kunnen dan van hun eigen zakgeld opwaarderen. Dat voorkomt dat de maandelijkse kosten torenhoog oplopen.”
Volgens Werkman loont het niettemin voor veel mensen om een abonnement te nemen. “In het verleden was het zeker zo dat een abonnement veel duurder was dan prepaid, maar dat is nu niet meer het geval. Er zijn sim only-abonnementen die qua prijs in de buurt zitten van prepaid. Daarnaast geeft een abonnement het voordeel dat je geen rekening hoeft te houden met de prepaidvoorwaarden.”
Want, zo waarschuwt Werkman, providers stellen strikte voorwaarden aan de houdbaarheid van het prepaid beltegoed. Houd jij je daar niet aan? Dan raak je je telefoonnummer en beltegoed kwijt. “De ene aanbieder eist dat je binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld zes maanden) minimaal één telefoontje pleegt of één sms verstuurt. Dan blijft je tegoed in stand”, legt de telecomexpert uit.
“Andere aanbieders eisen dat je tussentijds telkens opwaardeert, ook al heb je nog voldoende prepaid tegoed.” Hoe hoog dat opwaardeerbedrag is, verschilt per aanbieder. Het kan vanaf 5 euro, maar de meeste belbedrijven vragen 10 euro.
Wil je precies gaan uitzoeken of prepaid of een mobiel abonnement zoals sim only voordeliger is? “Dan is het belangrijk om te weten wat je verwachte gebruik is”, geeft Werkman aan. “Oftewel: hoeveel minuten bel je per maand? En hoeveel MB internet verbruik je in die periode?”
Op vergelijkingssites kun je dan het aantal minuten en het aantal MB’s invoeren. Vervolgens rolt er een lijst met resultaten uit van de kosten per provider.
Een voorbeeld: Bel je nauwelijks (maximaal 10 minuten in een maand) en gebruik je geen internet op je telefoon? Dan is prepaid ruim het voordeligst. Voor minder dan 1 euro per maand kun je met een prepaidkaartje toe. Het voordeligste sim only-abonnement bij 10 minuten bellen en 0 MB internet, kost ongeveer 5 euro per maand.
Volgens Werkman zijn er flink wat bellers die een ‘te groot’ abonnement hebben, met te veel maandelijkse belminuten en MB’s. “Nederlanders zijn kampioen oververzekeren en dat geldt ook wel voor mobiele abonnementen. Er is dus ruimte om te besparen door over te stappen van een groot abonnement met veel belminuten naar een kleiner abonnement, waardoor je je maandbedrag verlaagt.”
Werkmans advies is om sowieso ieder jaar goed te kijken naar wat je hebt verbruikt. Schroom niet om over te stappen, zegt ze: “Er zijn altijd interessante aanbiedingen. Pak de deal die je aanspreekt. Dat kan met behoud van je telefoonnummer, dat verhuist gewoon mee als je aangeeft dat je daar gebruik van wilt maken.”
Werkman ziet ook dat mensen jarenlang dezelfde provider trouw blijven, terwijl ze bij een andere veel voordeliger uit zouden zijn. Je hoeft dan niet eens de prepaid optie te kiezen, maar kan toch op kosten besparen met een voordeliger abonnement. “Dit ’downscalen’ kan soms ook al bij je eigen provider, als je daaraan bent gehecht. Kijk dus om je heen als je contract bijna afloopt.“
Wil je als beller weleens uit gaan zoeken of er voordeliger opties zijn die passen bij jouw mobiele surf- en belgedrag? Een goedkoper abonnement afsluiten of toch overstappen naar prepaid?
Tip! Kijk in de app van je provider of op je maandafschrift, want daar staat per maand hoeveel MB’s internet je hebt verbruikt en hoeveel minuten je hebt gebeld. Met die gegevens bij de hand kun je goed gaan vergelijken. We zetten een aantal vergelijkingssites voor je op een rij:
Heb jij een vraag over mobiel bellen? Stel deze dan hier op Kassa's Vraag & Beantwoord! Beschik je zelf over kennis over een bepaald onderwerp? Help andere consumenten op weg en beantwoord vragen op ons forum!
Meer over:
abonnement, prepaid, sim only, bellen, kassa's hulpartikelen, mobiel bellen, mobiele abonnementenHeb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Mijn man en ik bellen allebei heel weinig. We hadden daarom allebei, jaren lang, prepaid van KPN, wat voor ons toen inderdaad het voordeligst was. We zijn veel thuis en appen ging/gaat dan sowieso via de wifi. Alleen wanneer we buiten wifi bereik waren was surfen/appen niet mogelijk of (excusez le mot) 'reteduur'. Reden voor mij (vorig jaar juli) om een, gemiddeld, abonnement bij delta af te sluiten (waar we ook TV en Internet van hebben) dit leverde ook nog een paar leuke kortingen voor het TV en internet gebruik thuis op. Heel fijn om nu, altijd en overal in heel de EU, goed en redelijk goedkoop bereikbaar te zijn en het internet op te kunnen. Ik ben er blij mee. Een klein jaar later ook nog nooit buiten mijn bundel geweest. Mijn man heeft gewoon zijn prepaid gehouden en kan dat, wanneer nodig, simpel (lol) online bij KPN opwaarderen.
Ik lees dat volgens uw gegevens voordeligste sim only bij 10 min. bellen en 0 MB 5 euro kost. En ik bel en SMS voor slechts 4 euro 250 min. per maand!!
Ik zit bij simpel, 4,00 euro per maand only sim-abbo, onbeperkt bellen, ohja, ook nog wat internet tegoed erbij, gebruik ik nooit. misschien dat het goedkoper kan maar dan loop ik weer het risico (prepaid) dat bij te weinig gebruik ineens mijn nummer weg is.
Abonnement bij Simpel? Ik heb er een van 5 Euro per maand, maar pas op, als men door onoplettendheid over de limiet gaat, dan ben je maanden, zo niet meer kwijt aan de door Simpel berekende meerkosten. Men leeft zich dan geweldig uit!!!
Huidig abonnement Onbeperktbellen € 1,50 500MBinternet € 2,50 500sms'jes € 0,00 4G-internetsnelheid tot 75 Mbps € 0,00 Totaal per maand € 4,00 Buitenbundeltarieven & voorwaarden Je 2 jarig sim only abonnement loopt van 1 mei 2022 tot en met 30 april 2024.
Bij Simpel kan je al een sim only abonnement voor 3,50 per maand afsluiten. Je krijgt dan 50min. beltegoed en 500MB data. Gaat om een 2 jarig abonnement.
Ik mis onder de kop "Voorwaarden voor behoud van het prepaid beltegoed" de in mijn ogen pure diefstal voorwaarde van de KPN waarin het prepaid beltegoed gewoon na een halfjaar vervalt en je wordt verplicht een nieuw beltegoed te kopen. Ik ben hiermee in uiterste onvrede geconfronteerd geweest en me daarmee van mijn bezit beroofd gevoeld en begrijp ook niet op grond waarvan dat schijnbaar mag.
Het beltegoed is onbeperkt geldig op voorwaarde dat men gedurende negen maanden tijd minimaal één keer gaat bellen/sms'en, internetten of opwaarderen. Één keer in negen maanden een sms-je van 23 eurocent en je kunt weer 9 maanden vooruit.
JannieBoe bedankt voor je attente reactie. Ik heb mijn mobieltje alleen voor noodgevallen als ik onderweg ben het kwijtraken van mijn tegoed geeft daarmee aan dat ik gedurende negen maanden of langer niet in nood ben geweest. Ondanks de genoemde voorwaarde is het absurd mijn bezit in beslag te nemen en hier gebruikseisen aan te stellen. Als bij de aanschaf van bv een auto door de garage geëist zou worden dat je er minimaal 200km per maand mee moet rijden en je auto anders in beslag zou worden genomen werd er geen een meer verkocht denk ik.
Hallo Aad, providers hebben werk en kosten aan het in stand houden van hun producten. Een reden is dat niet gebruikte 06-nummers opnieuw gebruikt kunnen worden en verder geen werkzaamheden vereisen. Die 23 eurocent één keer in de 9 maanden lijkt me heel goed verdedigbaar voor al dat werk. Dit is wel een interessant artikel over de geldigheid van prepaid kaarten https://www.prepaidsimkaarten.nl/prepaid-kaart-dat-niet-verloopt Uw vergelijking met die auto is niet helemaal reëel: als je een auto koopt betaal je het hele product meteen. Je rekent de auto af en het product is van jou. Het onderhoud is iets anders. Daar gaan de fabrikant en de dealer niet over. U zou zelfs kunnen beslissen om de auto helemaal niet te laten onderhouden. Maar als u wel onderhoud laat plegen betaalt u weer het hele product, namelijk de factuur voor de onderhoudsbeurt in één keer.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!