Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Wat gaat er mis in de hulpmiddelenzorg?

12-10-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
769 keer bekeken
  •  
regel het dossier 930
De afgelopen vier jaar besteedden wij aandacht aan mensen met hulpmiddelen die te maken hebben met onnavolgbare bureaucratie in de zorg.
In 2015 werd de zorg in Nederland rigoureus veranderd. De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) ging over in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet (Jw), Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Daardoor ben je nu, als je hulpmiddelen hebt, afhankelijk van je gemeente, je zorgverzekeraar, de leverancier en nog enkele andere partijen. En hier gaat veel mis. Vele mensen met hulpmiddelen wachten door deze problemen vaak maanden op een hulpmiddel waar ze afhankelijk van zijn. 

“Het moet simpeler”

Staatssecretaris Martin van Rijn, van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, zat in 2015 bij ons in de studio. Hij vertelde ons toen dat het niet de bedoeling was dat mensen in strijd zouden moeten met de gemeente. "Een wet is nu eenmaal niet meer dan letters zwart op wit op papier en in de praktijk is het een heel ander verhaal. Het is heel belangrijk dat burgers begrijpen waar ze wel en niet recht op hebben, dat ze zorg op een simpele manier kunnen aanvragen.” Hij gaf toe dat de het regelen van de zorg voor de mensen het afgelopen jaar veel tijdrovender en ingewikkelder was geworden. “Het moet simpeler”, vertelde hij ons.

Wanhopig wachten op een hulpmiddel

Kassa ontving ook de afgelopen weken weer luide noodkreten van mensen die wanhopig wachten op hun hulpmiddel en ging bij ze op bezoek. Eén van hen is Nick, die door zijn ziekte aangewezen is op een rolstoel . Na een ongeluk had hij een andere rolstoel nodig, maar de levering hiervan duurde ontzettend lang. Hij maakte zich ernstig zorgen of hij zijn rolstoel door de reparatie niet eindeloos lang zou moeten missen.  Een ander voorbeeld is Joyce , die in 2019 door haar verhuizing van Lelystad naar Dronten tegen een hoop problemen aanliep. Vanwege al deze problemen is Joyce een petitie gestart.

Hoe groot is het probleem?

Nadat we deze schrijnende voorbeelden in beeld bracht, vonden wij het tijd om de problemen in de hulpmiddelenzorg in kaart te brengen. We plaatsten een enquête op onze site en deelde deze op onze sociale media. Hierop kwamen binnen een halve week tijd bijna achthonderd reacties binnen. Dat deed ons vermoeden bevestigen: er spelen een groot aantal problemen in de hulpmiddelenzorg.
In 477 gevallen speelden de problemen in de afgelopen 12 maanden. Zij hebben onder meer problemen met gebrek aan maatwerk (61 procent), slechte bereikbaarheid van de klantenservice (41 procent) en lange wachttijden en levertijden (87 procent). Bijna driekwart (74 procent) van de mensen die het afgelopen een probleem hadden zegt een half jaar of langer op het hulpmiddel te hebben gewacht. Afstemming tussen cliënten, gemeenten en leveranciers en de samenwerking tussen gemeenten, verzekeraars en het zorgkantoor onderling verloopt vaak ook niet goed.

Tijd voor actie

We besloten: het is tijd voor actie. Om het probleem aan te kaarten bij de gemeenten, de leveranciers en bij de regering maakte Kassa een zwartboek en start het nu een actie op sociale media onder #RegelHet.
In het zwartboek staan honderd verhalen van mensen met hulpmiddelen uit allerlei gemeenten in Nederland die het afgelopen jaar tegen onbegrijpelijke problemen aanlopen. Dit zwartboek is aangeboden bij minister Hugo de Jonge en verschillende leveranciers van hulpmiddelen. Door het boek lijken zij eindelijk tot het besef te komen dat er iets moet gebeuren.

#RegelHet

download

Leveranciers telefonisch bereikbaar

Heb jij vragen voor de leveranciers die aangesloten zijn bij Firevaned? Dan kun je ze na onze uitzending bellen. De onderstaande leveranciers zullen telefonisch bereikbaar zijn tot een uur na onze uitzending om gebruikers te woord te staan. 

Medipoint via telefoonnummer: 088 - 102 01 00
Meyra via telefoonnummer: 033 - 247 27 27
Welzorg via telefoonnummer: 088 - 001 67 00
Kersten via telefoonnummer: 047 - 534 83 48

Reacties

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

maffy1948
maffy194828 jan. 2020 - 16:41

Hulpmiddelencentrum is bij verschillende gemeenten buiten de deur gezet. Maar wat moet je er voor terug krijgen, Welzorg hebben we ook gehad. Volgens mij zijn ze allemaal het zelfde willen voor een kwartje inschrijven en als het dan zover is komen ze niets na. Dan heb je aan dat inschrijven voor zo min mogelijk ook niets. Schrijf niet in als je het toch niet nakomt.

keesvanrooij
keesvanrooij14 okt. 2019 - 13:57

Bij mijn schoonmoeder was de band van de aangepaste rolstoel kapot de meneer die hem kwam maken zei die maken wij niet U krijgt een nieuwe aangepaste rolstoel ja zij mijn schoonvader die band is toch te maken ja zei de meneer maar wij bestellen toch een nieuwe terwijl deze rolstoel prima was wat gooien wij hier toch weer veel geld over de balk wat niet nodig is 

peentjes
peentjes13 okt. 2019 - 17:23

IK heb alle schriftelijke reacties gelezen. Meer van hetzelfde. machteloosheid. Verwijzen naar gemeenten. Over geld praten. Allemaal kletskoek. Gehandicapten worden simpelweg nog steeds niet voor vol aangezien. Ik kan het weten na 15 jaar geprobeerd te hebben de toegankelijkheid en acceptatie van mensen met een handicap te verbeteren. De Jonge zegt: We gaan het samen regelen. Reken er maar niet op..maar dat gaat hij dan weer onderzoeken. En dan begint alles weer opnieuw.

korenbloem2000
korenbloem200013 okt. 2019 - 14:39

In de gemeente Heerenveen totaal geen problemen. Na een gecompliceerde enkel breuk, vanuit het ziekenhuis geregeld: een hoog/laag ledikant, looprek, po stoel en rolstoel met beenlade. Binnen een paar uur thuis bezorgt. Het ophalen later, was ook totaal geen probleem.

1 Reactie
spikkel
spikkel14 okt. 2019 - 0:27

Daar heeft de WMO en de hulpmiddelenleverancier niets mee te maken. Die regeling wordt vergoed door je zorgverzekering ..... Het is bovendien geen maatwerk.

maffy1948
maffy194813 okt. 2019 - 9:40

Welke leverancier het ook mag wezen, het interesseer het ze geen bal. Want er is niets in voorraad, een lekke band op vrijdagmorgen en je mag wachten tot maandag. Dan maar naar huis rijden  of alles kapot gaat of niet. Want je zit wel het weekend thuis. Vinden ze normaal. Dat er in twee jaar tijd vijf keer accu's kapot en iedere keer nieuwe erin. Er is maar een ding als ze niet binnen twee uur bij je zijn laten staan en een taxi nemen en de rekening naar het hulpmiddelen bedrijf of gemeente. Want dan hebben ze ook nog eens dubbel werk vervangend vervoer moeten ze bij je brengen en de andere ophalen. Het duurt toch minimaal een week voor dat het gemaakt is. Dan heb je ook nog kans dat die goed gemaakt word. Zeker iedere keer WMO bellen wat er is en waar die staat. Als die het zat zijn spreken ze hem aan, dat helpt beter. Want al die bedrijven willen zo min mogelijk doen en om zoveel mogelijk over te houden. Klanten interesseer ze niets. Repareren kunnen ze helemaal niet, vervangen dat is het enigste.  Rustig zeggen er is niets mee ook na vijf keer, maar daarna blijven eindelijk de accu's heel en hij rijd weer normaal en niet dat die stroom vreet en stil komt te staan na vijf kilometer of rijd als een slaak. Dus na twee en half jaar van ellende rijd die nu zo als het hoort. Toch een prestatie of niet dat is Hulpmiddelencentrum.    

wiegerdraaijer
wiegerdraaijer12 okt. 2019 - 22:21

Een noodkreet #regel het , hoeveel keer ook herhaald, zal echt niet helpen!In de harde zakelijke wereld van vervoersmiddelen ( bijvoorbeeld voor onze meest heilige koe : de auto)  kennen we de officiele hulpdiensten zoals de Wegenwacht  en de sleepdiensten van de grote autobedrijven. Zoals iedereen weet :prima geregeld.  Gebruikers van hulpmiddelen in de zorg moeten in geval van nood simpelweg hun eigen hulpdienst kunnen bellen, waar ze lid van kunnen worden en die gegarandeerd binnen enkele uren aan huis het merendeel van technische mankementen kan oplossen. Deze hulpdienst moet als een verplichtende serviceorganisatie worden opgezet door de leveranciers. Dat heeft wel tijd nodig. In een overgangssituatie kan de minister contacten leggen tussen  de ANWB / Wegenwacht en de genoemde leveranciers.  Binnen een maand te regelen zou ik denken.  

etbabbel
etbabbel12 okt. 2019 - 20:18

Met afgrijzen en schaamte heb ik de aflevering van Kassa gezien.Ik heb zelf 2 meervoudig gehandicapte kinderen in Denemarken. Hoezo moeten de ouders zelf de leverancier contacteren?Wie is hier de opdrachtgever en de betaler?De gemeente maakt zich er véél te gemakkelijk vanaf!Zij zijn degenen die een vuist kunnen maken naar de leverancier. Dit krijg je als je aanbesteding doet op basis van prijs. Belangrijker is het om een leverancier te contracteren die kan leveren op kwaliteit, maatwerk, snelheid en betrouwbaarheid. Dit is dan de Nederlandse welvaartstaat!Waar iedereen afschuift en het geld tegen de plinten klotst.Ik schaam me kapot.

1 Reactie
spikkel
spikkel14 okt. 2019 - 0:39

Al de geld klotst de verkeerde kant op. Hier geldt de goedkoopste adequate oplossing. Als die oplossing nou 100% adequaat is, prima. Ze vinden 51% al adequaat genoeg. Met alle gevolgen vandien. Ik voel mij in welvarend Nederland niet welkom in het straatbeeld. Voorzieningen worden niet verstrekt, niet onderhouden, niet gerepareerd. Dan kan ik maar 1 conclusie trekken namelijk dat onze overheid liever geen gehandicaptenvoertuigen op straat ziet. 

Vebro
Vebro12 okt. 2019 - 20:03

Zorgmakelaars inschakelen om de cliënten te ondersteunen en te zorgen dat de burocratie vermindert! Dit speelt al vele jaren, langs elkaar heen werken en elkaar de schuld geven daarachter verschuilt men zich! Sta op voor je cliënten! 

1 Reactie
spikkel
spikkel14 okt. 2019 - 1:02

Zorgmakelaars, net zoiets als clientondersteuners ? Clientondersteuners worden DOOR de gemeente betaald om clienten te vertegenwoordigen bij het aanvragen van hulp en hulpmiddelen dat DOOR de gemeente wordt VERSTREKT. Als je even niet oplet vertegenwoordigen ze de belangen van de gemeente i.p.v. de  client. Het budget van de zorgmakelaar zal zeer waarschijnlijk ook bij de gemeente vandaan moeten komen.  Advies van de gemeente voor ziekenhuisbezoek: Valyss. Valyss is sociaal recreatief vervoer. Als je bij familie of vrienden op bezoek bent en dat vervoer komt over 1,5 uur is dat niet zo erg. Als je het medisch in gaat zetten en je moet 1,5 uur wachten na een behandeling/afspraak/controle in het ziekenhuis ben je niet blij. Gemeente, clientondersteuners hebben geen enkele kennis van zaken en geven verkeerde voorlichting. Als je rolstoelafhankelijk bent kun je voor medische bezoeken buiten je regio zittend ziekenvervoer aanvragen. De chauffeur die je brengt blijft op je wachten, ondersteunt indien nodig bij in- en uistappen.