Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Schrijnend, onbegrijpelijk en beschamend

11 okt 2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
98 keer bekeken
zwartboek 930
Nadat het bij Kassa regende van klachten over hulpmiddelen, besloten we dat het tijd is voor actie. Om het probleem aan te kaarten bij de gemeenten, de leveranciers en bij de regering maakte Kassa een zwartboek en start het nu een actie op sociale media onder #RegelHet.
In het zwartboek staan honderd verhalen van mensen met hulpmiddelen uit allerlei gemeenten in Nederland die het afgelopen jaar tegen onbegrijpelijke problemen aanlopen. Dit zwartboek is aangeboden bij minister Hugo de Jonge en verschillende leveranciers van hulpmiddelen. Door het boek lijken zij eindelijk tot het besef te komen dat er iets moet gebeuren. Hieronder vind je het voorwoord van presentatrice Brecht.
Beste lezer, 
Schrijnend, onbegrijpelijk en beschamend. Dat is wat ik dacht toen ik een paar weken geleden het verhaal hoorde van Marina. Marina is 34 en moeder van een 6-jarige zoon. Vanwege een ziekte kan ze nauwelijks lopen, maar dankzij haar op maat gemaakte rolstoel en aangepaste fiets kan ze toch uitstekend voor zichzelf en haar zoon zorgen. Zo doet ze alle dagelijkse dingen zoals na­­­ar het werk gaan, de boodschappen en haar kind naar school en de sportclub brengen zelf. Alles gaat prima, tot ze verhuist, naar een dorp 15 kilometer verderop. Dat simpele feit zet haar hele leven in een klap op z’n kop.
Marina moet al haar hulpmiddelen inleveren bij haar oude gemeente, maar nieuwe, vervangende hulpmiddelen krijgt ze niet. Haar nieuwe gemeente wil wel hoor, en de hulpmiddelenleverancier ook, maar toch krijgt Marina het niet voor elkaar. Wat ze ook doet, hoe vaak ze ook belt of mailt en hoeveel formulieren ze ook invult: maandenlang zit ze zonder rolstoel en fiets. Áls er al iets geleverd wordt, is het een rolstoel die niet past of een fiets waar ze niks aan heeft. Van de ene op de andere dag is het dagelijkse leven van Marina veranderd in een frustrerende, energievretende chaos.
Zoals ik al zei: dit vind ik schrijnend, onbegrijpelijk en beschamend. Schrijnend, omdat het leven van Marina van de ene op de andere dag een hel wordt. Onbegrijpelijk, omdat ik niet snap waarom dit –na alles wat Marina heeft gedaan - niet gewoon voor haar geregeld kan worden. En beschamend, omdat dit probleem –dat voor zoveel mensen geldt-, al zo lang bestaat, zó vaak is aangekaart, maar nog steeds niet is opgelost. 
Want al jaren worden honderden mensen in Nederland, net als Marina, ernstig belemmerd in hun dagelijkse leven doordat zij hun hulpmiddelen niet of veel te laat krijgen. Of niet aangepast op hun situatie. Hun verhalen staan in dit zwartboek. En wát deze mensen ook doen, ze krijgen het simpelweg niet geregeld. Ze lopen aan tegen een berg van bureaucratie, een wirwar aan regels, en een reeks aan instanties die zich er allemaal mee bemoeien maar niet de verantwoordelijkheid nemen om het probleem op te lossen. Deze mensen voelen zich niet serieus genomen. Ze voelen zich niet gehoord, en buitengesloten omdat ze bij gebrek aan de juiste hulpmiddelen niet -zoals u en ik- mee kunnen doen in de maatschappij.
De overheid verlangt van haar burgers dat ze zelfredzaam zijn. Dat is een mooi streven, en -niet verwonderlijk-, deze mensen wíllen dat ook. Dolgraag zelfs! Maar zo lang de overheid, gemeenten, instanties en hulpmiddelenbedrijven hun verantwoordelijkheid niet nemen om voor deze mensen de basisvoorwaarden te scheppen, kúnnen zij niet zelfredzaam zijn. En dat frustreert hen, put hen uit, en maakt hen boos en verdrietig.
Deze problemen met hulpmiddelen spelen al lang. Te lang. Al zo lang dat alles al uitentreuren is onderzocht, besproken en in kaart gebracht. Dat hoeft dus niet meer.
Het is nu tijd voor ACTIE. Daarom mijn dringende verzoek aan u: lees dit zwartboek, luister naar deze mensen en help ze.
Regel Het!
Namens al deze mensen, alvast mijn welgemeende dank.
Brecht van HultenRedactie Kassa

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

harrybre
harrybre13 okt 2019 - 11:41

Waarom proberen gemeentes altijd zich te gedragen alsof ze soeverein vorst in hun gemeente zijn ?Waarom komt een ambtenaar pas in beweging als hij/zij MOETEN ? Kostenoverweging: nooit ene spat aan gedaan, wordt immers toch maar uit belastinggeld betaald, en dat groeit iedere keer weer opnieuw aan, net als gras voor de konijnen. Wat is er gemakkelijker dan een reeds uitgegeven hulpmiddel bij verhuizing over te dragen aan de andere gemeente, en dat onderling te verrekenen ? Geen ingenomen spullen op te slaan, die misschien wel nooit meer gebruikt gaan worden.
Een voorbeeld: schoonzus heeft een zwaar herseninfarct gehad, alles weer redelijk terug en.. wil weer in haar eigen huis wonen. Heeft wat hulpmiddelen nodig als een traplift ( € 4.5-6.000 voor een nieuwe, € 2.5-4,5 voor een gereviseerde). Daar moet dus eerst 2 maanden over gedelibereerd, vergaderd, gediscussieerd, overlegd en van alle kanten bekeken worden. Duurt 2 maanden. Doch... eerst moet er een bewindvoerder over mevrouw worden benoemd, door de rechtbank, en u weet... ambtelijke molens draaien traag, doch gerechtelijke molens... Deze grap duurt ook 3 a 4 maanden. Ondertussen zit mevrouw in een duur verzorgingstehuis, en kost in 2 maanden net zoveel als die hele traplift kost. ( en ondertussen loopt de ene na de andere betaling van zorgverzekeringspremie en nutsvoorzieningen uit op een gerechtelijke invordering met boetes en kosten. Dus.. zelf maar ingegrepen met de e-mail van die rechtbank als uitleg in de hand naar schuldeisers ipv wachten op een bewindvoerder met 8 jaar ervaring )

G.L.M.Bots
G.L.M.Bots13 okt 2019 - 11:33

ook in wil het zwartboek graag ontvangenFred Bots

Annick Smit
Annick Smit13 okt 2019 - 9:17

Ik wil graag het hele zwartboek hulpmiddelen als pdf ontvangen. Kan dat?bvd, AS

car1960
car196013 okt 2019 - 0:54

Dag kassa,Als raadslid zou ik graag het rapport #regelhet in mijn bezit krijgen, bvd!Gr. C. Brocken  c.brocken60@gmail.com

A vdn Brink
A vdn Brink12 okt 2019 - 20:28

scootmobiel (nieuw april bijna 2000 kilometer op de teller) en nu regelmatig in storing en dan op een lange wachtlijst voordat het gemaakt wordt.(leenmobiel zijn meestal niet goed/stuk) telefonisch slecht te bereiken zeker zodra je de storing na vijf uur in terecht komt zie maar of je thuis kom of wordt niet terug gebeld. Leverancier Medipoint.

brui0929
brui092912 okt 2019 - 20:09

Ik heb geprobeerd bij de gemeente Stein een nieuwe Canta te krijgen ik moet hem zelf kopen bij Waaijenberg.

Marjanne  van Wijk
Marjanne van Wijk12 okt 2019 - 20:04

Zou ook graag zwartboek ontvangen ivm klachtenprocedure  tegen ivm. 

1 Reactie
Marjanne  van Wijk
Marjanne van Wijk12 okt 2019 - 20:04

Hmc 

corrie1939
corrie193912 okt 2019 - 20:03

Het is geen schrijnend probleem alhoewel het er wel toe lijdt dat ik geen scootmobiel heb .Kreeg er 1 en rammelde over de weg waardoor ik niet goed oplette en bijna onder een auto zat. Leek trouwens een oude uit het depot te zijn zei Meyra Ik kon nog door gaan met de Gem. Maar had het helemaal gehad .dacht dat wordt ellenlange gesprekken en daar kan ik op dit moment niet tegen .Mijn man moest ook een nieuwe moest van de ergo een 4 wieler . hebben ze niet ,Dus een pgb. Aangevraagd en dan moeten wij het rest bedrag zelf betalen en alle andere voorzieningen ook .De vorige hetzelfde was het restbedrag  .4000 € hij is nu 7 jaar oud dus kunnen we weer opnieuw beginnen en maar afwachten wanneer we het PGB bedrag tegemoet kunnen zien Ben bang dat dat ook heel lang gaat duren 

dicorvo1015
dicorvo101512 okt 2019 - 20:03

Regel het!!!!!! 

Berlus
Berlus12 okt 2019 - 19:53

Regel het 

Wim van Krimpen
Wim van Krimpen12 okt 2019 - 19:48

Dag KassaIk ben raadslid en zou het rapport tot mijn beschikking willen hebbenKunt u daarvoor zorgenEvt in PDF mijn mail adres is Wimvankrimpen@kpnmail.nl
BvdGroetWim van Krimpen