Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wat als ‘de beste deal’ helemaal niet de beste aanbieding is?

09-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2396 keer bekeken
  •  
aanbieding prijzen getallen aanbieding 930

‘Nergens goedkoper’, of ‘de beste deal’. Het zijn bekende claims die jou als koper over de streep moeten trekken. Welke mooie beloftes zijn toegestaan? En wanneer gaat een webshop hiermee in de fout? Wij zetten het op een rij.

Webshops geven graag aan dat je iets koopt voor een ‘scherpe prijs’ of prijzen een product aan als ‘goede deal’. Maar wat maakt het een goede of scherpe deal? “Ik zou niet op het woord van de verkoper afgaan, maar het zelf checken”, zegt Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond. “Is de prijs bij winkel A beduidend beter dan bij winkel B, dan heb je zèlf een scherpe deal. Maar een winkel mag het aanprijzen als een goede deal.”

Bedrijven niet altijd eerlijk over prijzen

Er zijn vele soorten nepaanbiedingen, sommige zijn strafbaar en andere (nog) niet. Het is vaak lastig om uit te zoeken of je daadwerkelijk het voordeligst uit bent met een zogenaamde ‘beste deal’. De Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben al vaker bedrijven betrapt die met hun prijzen sjoemelen.

De van-voor prijs moet kloppen

Als een artikel is afgeprijsd en er staat dat het ‘van’ (oude prijs) ‘voor’ (nieuwe prijs) is, moet dit ook echt kloppen, zegt de Consumentenbond. Anders overtreedt een webwinkel de wet. De ‘van-prijs’ moet namelijk in de drie maanden voorafgaan aan de ‘voor-prijs’ zijn gecommuniceerd.

De Consumentenbond heeft dit in 2018 drie maanden scherp in de gaten gehouden. Daaruit bleek dat meer dan de helft van de webshops, supermarkten, bouwmarkten en drogisterijen onterecht een prijsvoordeel suggereerden met van-voor prijzen.

Stel de vraag: Wat wil ik betalen?

Het is voor een online winkelende consument lastig te contoleren of een van-voor prijs klopt, want wie weet nou precies wat de oude prijs was? Saskia Bierling, woordvoerder van toezichthouder ACM, adviseert om goed te blijven nadenken. Stel jezelf de vraag: Wil ik dat product tegen die prijs kopen? “Je moet niet uitgaan van het bedrag dat je als korting krijgt, maar van de prijs die je uiteindelijk moet betalen.”

Bij Consuwijzer, het online informatieportaal van de ACM, kun je een melding doen als je een bedrijf treft dat zich niet aan de kortingsregels houdt. De ACM kan een boete of een last onder dwangsom opleggen, als er sprake is van een overtreding.

‘Nergens goedkoper’ moet kloppen

De vaak gehanteerde claim ‘nergens goedkoper’ moet ook echt kloppen, zo schrijven de regels voor. Webwinkels zijn in overtreding als ze hiermee marchanderen. Kom je een voorbeeld tegen van een foute claim, omdat je ergens anders wel goedkoper uit bent? Dan kun je er melding van maken bij de Reclame Code Commissie. De toezichthouder kan optreden tegen met prijzen sjoemelende ondernemers.

In de aanbieding na je aankoop?

Het kan gebeuren dat een artikel in de aanbieding komt, precies nadat jij het hebt gekocht. Bijvoorbeeld de volgende dag al. Kun je dan alsnog aanspraak maken op de korting? Helaas. Je hebt in zo’n geval geen recht op compensatie. Dit komt omdat je op het moment van aankoop een ‘overeenkomst sluit’ en daarmee ga je akkoord met het afgesproken bedrag.

Adviesprijzen

Een bekende lokker is een flinke korting op de adviesprijs. Maar dan moet die prijs wel kloppen. Veel grote winkels, zoals Bol.com, Wehkamp en Coolblue, zijn in het verleden hiermee de fout in gegaan, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Als voorbeeld noemt de bond een Sony-televisie die van 1399 euro (adviesprijs) voor 899 euro werd aangeprezen. In werkelijkheid bleek de adviesprijs 1000 euro te zijn en was er dus maar een gering prijsvoordeel te behalen: geen 500 euro eraf, maar slechts 100 euro.

Nieuwe wet

In de loop van 2022 komen er nieuwe Europese regels die consumenten beter moeten beschermen tegen nepaanbiedingen. Zo wordt de tijd tussen de ‘van’ en ‘voor’ prijs straks teruggebracht naar 30 dagen, in plaats van de nu geldende drie maanden.

De ‘implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming’ gaat daarnaast neprecensies verbieden. De consument wordt zo beter beschermd en het speelveld voor de Europese markt wordt gelijker, is het idee. Met de nieuwe wet moet ook er ook een betere handhaving komen.

Bronnen: ACM, Consumentenbond

Heb jij een vraag over online aanbiedingen? Stel deze dan op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum! 

Meepraten over dit onderwerp? Dan kan hieronder!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!