Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Vraagt bank je om opnieuw te identificeren? Dan ben je dit verplicht!

14-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
13240 keer bekeken
  •  
Identiteitskaart ID bewijs

Vraagt je bank jou om je opnieuw te identificeren of stap je net over van bank en wordt er om je identiteit gevraagd? Dan ben je verplicht hieraan mee te werken. Als je weigert, is de financiële dienstverlener verplicht de overeenkomst te beëindigen, blijkt vandaag uit een uitspraak van de Geschillencommissie van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Waarom moeten banken dit? Dat heeft te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Financiële instellingen zijn hierdoor namelijk wettelijk verplicht om de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren en de klantgegevens actueel te houden.

Casus: Klant bij ICS identificeert zich niet opnieuw

In de zaak waarover de Geschillencommissie van het Kifid vandaag uitspraak deed, maakte een consument sinds november 2000 gebruik van een creditcard van ICS. Begin augustus 2020 krijgt de consument van de creditcardmaatschappij het verzoek om zich opnieuw online te identificeren. Dit dient de klant voor 30 augustus 2020 te doen. De maatschappij meldt dat de creditcard wordt geblokkeerd als de klant dit niet op tijd doet. Ondanks de twee herinneringsbrieven, ziet ICS geen bevestiging van de identificatie. Daarom wordt de creditcard geblokkeerd en de overeenkomst opgezegd.

Daarna maakt de consument in het begin van september 2020 bezwaar tegen de verplichting om zich opnieuw te identificeren en dat dit online zou moeten. De klant wil dat de blokkade op haar creditcard wordt opgeheven. Hierop biedt ICS de klant de mogelijkheid om zich opnieuw te identificeren, thuis, door een medewerker langs te laten komen. Van dit aanbod maakt de klant geen gebruik. Zij is van mening dat ze als bestaande klant niet verplicht is om zich opnieuw te identificeren voor de creditcardmaatschappij.

Wat is iDIN?

Veel banken maken gebruik van iDIN, een online identificatieprogramma dat is bedoeld om inloggen bij bedrijven en organisaties te versimpelen. Op dit moment kun je via ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank, SNS en Triodos Bank gebruik maken van iDIN.

Waarom en hoe opnieuw identificeren?

De klant bij ICS is niet de enige die zich afvraagt waarom ze zich opnieuw moet identificeren. Op ons forum Vraag & Beantwoord vraagt HANSHULSMAN waarom hij zich opnieuw moet identificeren bij Aegon. Hij is immers al jaren klant. Hierbij is hem niet duidelijk welke gegevens de bank minimaal van hem nodig heeft. Zoals Kifid aangeeft, is de bank door de wet verplicht de identiteit van hun klanten te moeten controleren. Echter, de wet schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. Financiële instellingen mogen zelf bepalen hoe ze dit doen. Daarom zul je je identiteit moeten bevestigen op de manier waarop de bank dat aangeeft.
Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel je vraag dan op Kassa's forum Vraag & BeantwoordHeb je zelf kennis van een categorie? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie!
Bron: Kifid

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

Alex58
Alex5831 dec. 2021 - 10:08

Ben ik nu verplicht om hieraan mee te werken op een bestaande lening waar ik netjes op inlost? Ivm met de privacy wetgeving voel ik me eigen niet verplicht namelijk omdat ze mijn gegevens al hebben en daar niks aan veranderd is?

Moontje72
Moontje7219 jul. 2021 - 17:48

Mijn zoon werd bijna 18. Moest zich komen identificeren bij de bank (brief). Had hij nog niet gedaan. Toen kreeg hij een mail, hij was langs geweest. O ja? Hoe lang was het fietsen? Ik ben niet geweest. Wij er naar toe. Alles oké nu. Weer een brief. Klacht ingediend, moet geen brieven sturen voor iets wat al is gedaan. Ja ik zie het, alles is oké. Weer een brief. Weer een klacht. Stop er toch eens mee. Weer alles oké. Zoon 18, doet verder niks met zijn bankrekening. Mag ik wat geld bij je lenen, mijn auto is kapot. Foutcode. Hij gebeld. Rekening geblokkeerd want hij was zich niet komen identificeren.... Dat kon de andere dag pas worden hersteld, want ze zagen toch wel dat hij 3 maanden eerder bij een kantoor was geweest. Het is dat ik nog geen alternatief heb, anders was ik mede door andere missers (en het niet willen inzien), weggeweest bij de SNS.

KYC
KYC17 jul. 2021 - 20:40

Kon van een door de financiële sector gefinancierd klachteninstituut een andere uitspraak worden verwacht? "De foto van uzelf ["Selfie" (red.)] en de foto van uw identiteitsbewijs met het ["nadien (?) aangebrachte" (red.)] watermerk, bewaren wij in onze systemen zolang u klant bij ons bent. Daarna bewaren we de foto’s nog eens 7 jaar. Dat is omdat wij, net als andere bedrijven, verplicht zijn om onze administratie 7 jaar te bewaren. Meer informatie over hoe wij met uw gegevens omgaan, vindt u in ons privacy statement." Bron: International Card Services B.V. (ICS) (...) bewaren wij in onze systemen zolang u klant bij ons bent. (...). En ... bij een hack (ook) ergens op het internet? (...) Daarna bewaren we de foto’s nog eens 7 jaar. (...). Wat moest een financiële instelling (bijvoorbeeld) na het overlijden van een klant met al die (persoonlijke) gegevens?