Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verkiezingen Provinciale Staten deel 1: De bus verdwijnt uit de regio

18-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2733 keer bekeken
  •  

Op 15 maart 2023 kunnen we naar de stembus voor de Provinciale Staten en Waterschappen. De campagnes zijn van start gegaan en landelijke politici hebben het daarbij vooral over landelijke onderwerpen, die vaak niet bij de provincies en waterschappen op de agenda staan. En daardoor krijg je als kiezer het vermoeden dat de verkiezingen voor de Provinciale Staten alleen over de samenstelling van de Eerste Kamer gaan. Maar waar gaan deze verkiezingen – die van grote invloed zijn op je directe omgeving – eigenlijk over? Om dat te laten zien, gaat Kassa in vier afleveringen het land in. En we beginnen in Drenthe.

Sinds december stopt de bus niet meer in het Drentse plaatsje Een. Het is onderdeel van bezuinigingen waarbij ook buslijnen in Emmen verdwenen. Protest en veel ondertekende petities van inwoners vooraf ten spijt, bij de bushalte stopt geen enkele bus meer. Het is de provincie die via aanbestedingen grote invloed heeft op waar het openbaar vervoer komt en op welke manier dat gebeurt.

"Basisvoorziening hoeft niet rendabel te zijn"

In Drenthe is er bij de komende verkiezingen voor de Provinciale Staten ook echt wat te kiezen op dit punt. De SP wil dat er in de provincie een fijnmazig netwerk komt van buslijnen waar ook kleinere dorpen op worden aangesloten.

En dat hoeft van de partij niet rendabel te zijn. Het gaat volgens de SP om een basisvoorziening waar meer provinciaal geld in gestoken moet worden dan nu gebeurt.

Combinatie van openbaar én particulier vervoer

Het CDA denkt daarentegen dat dat echt niet meer kan. De christendemocraten zien meer in een goedkoper alternatief met OV-hubs. Dat zijn knooppunten waar allerlei vormen van openbaar en particulier vervoer goed samen kunnen komen.

Op afroep kunnen mensen zich thuis laten ophalen door een zogenaamde Hubtaxi die hen naar zo’n OV-hub brengt. Daar kunnen reizigers dan overstappen op het reguliere openbaar vervoer. Je moet wel 2 uur van te voren bellen, de kosten zijn gelijk aan het reguliere ov-tarief.  

In het dorp Een zien ze het alternatief van het CDA echter niet zitten. Zij blijven strijden voor hun bus. 

Struikelblok: "Moeten we onrendabele lijnen financieren?"

Volgens politicoloog Hans Vollaard is er niet alleen in Drenthe discussie over het openbaar vervoer. Door de coronapandemie stroomden bussen en treinen leeg. En hoewel de maatregelen al lang en breed weer zijn versoepeld, zijn de bussen en treinen niet van de ene op de andere dag direct weer gevuld.

Daarmee komen provincies voor de keus te staan of ze vaak onrendabele lijnen willen blijven financieren, terwijl er vooralsnog niet veel mensen gebruik van maken.

Wat doen de provincies nog meer?

Andere onderwerpen waar de provincies over gaan, zijn naast het openbaar vervoer onder meer de inrichting van de ruimte. Waar komen bijvoorbeeld wegen, natuur en windmolens, en hoe worden de wettelijke normen voor luchtkwaliteit en stikstof gehandhaafd?

De waterschappen gaan dan bijvoorbeeld weer over de hoogte van het grondwater. Dat heeft bijvoorbeeld impact op funderingen van huizen en kan voor forse schade zorgen als het grondwater te laag staat.  

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (6)

Hajon
Hajon19 feb. 2023 - 10:18

Kunnen we van de bushaltes van afgestoten buslijnen niet meelift-plekken maken? Er is vervoerscapaciteit te over in de honderden auto's die daar voorbij komen. Vroeger was liften heel gewoon, maar het kan kennelijk nog steeds lees ik op www.reisjunk.nl. Het zou bovendien in 9 van de 10 keer sneller zijn dan openbaar vervoer.

2 Reacties
harrybre
harrybre19 feb. 2023 - 17:15

En nu nog hopen, dat iemand een lift(st)er meeneemt...

harrybre
harrybre19 feb. 2023 - 17:19

"In 2021 keerde het kabinet ongeveer € 1,1 miljard aan de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) uit. Met deze coronaregeling konden OV-bedrijven tussen de 93% en 95% van hun kosten vergoed krijgen". Daar moeten de belastingbetalers maar mee door gaan, of mogen we iets aan eisen stellen aan het aantal mensen, die van dat openbaar vervoer gebruik maakt ?

rinuszwam
rinuszwam19 feb. 2023 - 9:54

Weer één van de vele marktgerichte maatregelingen ! het OV opheffen c.q. verslechteren waardoor juist de gewone mensen alweer te dupe van worden ! En maar blijven vervuilen /ongelukken maken /menselijk leed etc. et. Terwijl het ook anders kan , minder vervuiling / minder ongelukken én minder menselijk leed / én ook nog goedkoper , voor de Overheid én voor de Burgers !!

willewill
willewill19 feb. 2023 - 8:47

Het is toch logisch, de mensen moeten de auto in, brengt veel meer op voor de schatkist, denk aan de bpm,wegenbelasting ,de btw op de verzekering ,en niet te vergeten, de accijnzen op de brandstof. Dit lopen ze allemaal mis met een goed openbaar vervoer! Dus via de achterdeur de lijnen opheffen want deze zijn voor de belastingen niet rendabel!

Adeevee
Adeevee19 feb. 2023 - 8:13

Hier in fries idem dito, als je in een klein dorp woont moet je maar zien hoe je met openbaar vervoer ergens komt. Ze willen ons de auto uit hebben, maar ondertussen schrappen ze vele buslijnen. Te belachelijk voor woorden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!