Veel meer klachten bij OV Loket
19-04-2010
• leestijd 1 minuten
De ombudsman voor het openbaar vervoer, OV Loket, heeft het afgelopen half jaar zo'n zevenhonderd klachten van reizigers per maand gekregen, een verdubbeling ten opzichte van de periode daarvoor. Dat maakte OV Loket maandag bekend. De instantie denkt dat de toename onder meer werd veroorzaakt door grotere bekendheid van OV Loket. Ook speelden de langdurige uitval van treinen, eind vorig jaar door sneeuwval, en de manier waarop de NS reizigers compenseerde een rol.
Ook de invoering van de ov-chipkaart voor studenten leverde een stroom aan klachten op. Ruim negenhonderd studenten belden het afgelopen half jaar dat ze moeite hadden een geldige kaart te krijgen.
De ombudsman adviseert onder meer dat als er een grote verandering plaatsvindt in het openbaar vervoer, zoals de invoering van de ov-chipkaart, er beter moet worden nagedacht over de 'implementatie' ervan. ,,Er is bij dit project - zo blijkt uit de vele klachten - een sterk accent gelegd op de wenselijke invoeringsdatum zonder dat consequenties voor de implementatie voldoende zijn doordacht'', aldus OV Loket in een verslag dat het maandag op internet publiceerde. Ook moet er een goed bereikbare klantenservice zijn die alle vragen van reizigers kan beantwoorden. De verschillende ov-bedrijven zouden op diverse vlakken ook meer samen moeten werken.
Bron: ANP