VakantieVeilingen.nl wil de grens over
04-11-2010
• leestijd 3 minuten
Dit jaar geven naar verwachting twee miljoen Nederlanders 40 miljoen euro uit aan arrangementen en toegangskaartjes via de website VakantieVeilingen.nl. Emesa, het bedrijf achter de site, denkt nog veel verder te kunnen groeien dankzij de bouw van een speciale veilingrobot en eventuele uitbreiding naar het buitenland. ,,Wat wij aanbieden, is uniek in Europa'', zei directeur Marc Muller van Emesa woensdag tegen het ANP.
Er bestaan wel meer veilingsites, maar dan gaat het meestal om bezoekers die producten verkopen aan andere bezoekers. ,,Een site waar aanbieders van diensten hun producten veilen en daarmee de klant de prijs laten bepalen, komt veel minder voor en helemaal niet in onze branche.''
Emesa, ook eigenaar van de sites ActievandeDag.nl en InpakkenenWegwezen.nl, werd eerder dit jaar door adviesbureau Deloitte uitgeroepen tot een van de snelst groeiende Nederlandse technologiebedrijven. Het bedrijf, opgericht in 2004, verdubbelt dit jaar naar verwachting de omzet ten opzichte van 2009 tot 25 miljoen euro en denkt de komende vijf jaar de omzet te kunnen vervijfvoudigen.
Om deze groei bij te kunnen houden, wil het bedrijf met behulp van een aantal Nederlandse universiteiten een veilingrobot ontwikkelen. ,,We kunnen het nu nog met de hand bijbenen met de 75 medewerkers die we hebben, maar hoe sterker we groeien, hoe ingewikkelder het werk wordt.''
Aanbieders van reizen, arrangementen en toegangskaartjes kunnen hun (rest-)producten veilen via VakantieVeilingen.nl. De klant die voor een vastgestelde tijd het hoogste bod plaatst, mag het product voor die prijs hebben. Door de prijs los te laten, kunnen de aanbieders meer kaarten verkopen en hebben ze de garantie dat de zaal uitverkocht is, aldus Muller. ,,Gemiddeld verkopen wij musicalkaartjes voor de helft van de normale prijs.''
Emesa probeert voor zowel aanbieder als consument tot een goede deal te komen door de vraag en het aanbod goed op elkaar af te stemmen. ,,Op rustige momenten is het aanbod aan veilingen laag. Als het verkeer toeneemt, schakelen we bij in het aanbod. Zo voorkomen we dat een product bij wijze van spreken voor 3 euro de deur uitgaat.''
Inmiddels heeft het bedrijf veel kennis gekregen over wat consumenten willen. Deze kennis koppelt Emesa terug naar klanten. ,,Een aantal restaurants had moeite om klanten binnen te halen. Wij hebben hun geadviseerd om het concept om te gooien naar een barbecuerestaurant, omdat daar bij ons veel vraag naar leek te zijn. Inmiddels kunnen deze restaurants zelfs uitbreiden.''
Het bedrijf denkt erover om met het concept van VakantieVeilingen.nl naar het buitenland te gaan. ,,We zijn hierover met partijen in gesprek'', zei Muller. Duitsland en Groot-Brittannië liggen het meest voor de hand. ,,Hier is het internetgebruik ongeveer net zo groot als in Nederland en is het bestedingspatroon op het gebied van uitjes ook vergelijkbaar.''
Als Emesa uitbreidt naar het buitenland, zal dat met behulp van partners zijn, aldus Muller. ,,We hebben de afgelopen jaren besteed aan het opbouwen van ons netwerk van aanbieders. We zoeken een partner die dat netwerk in het buitenland al heeft.'' In Nederland wil Muller op eigen kracht verdergaan. ,,We staan niet in de etalage.''
ANP