Uitspraak: bank hoeft betaalpakket niet langer gratis te verstrekken
25-06-2019
•
leestijd 1 minuten
•
55 keer bekeken
•
Een bank mag eenzijdig het tarief voor het gebruik van een betaalrekening wijzigen. Dit oordeelt het Kifid nadat een klant van ING een klacht had ingediend bij deze geschillencommissie. De klant moest per 1 augustus 2018 gaan betalen voor zijn betaalrekening en was het daarmee oneens. Daarop stapte hij naar het Kifid
.
Oude rekening Postbank
In 2005 had de klant een, bij wat destijds de Postbank heette, En/of rekening. Voor het gebruik werden aanvankelijk geen kosten gerekend. Later ging de Postbank over in ING. Die bank kondigde vorig jaar aan dat de rekening onderdeel zou worden van het OranjePakket, waar wel kosten aan zijn verbonden. Hierop stapte de consument naar het klachteninstituut Kifid. Hij kon echter niet bewijzen dat hij met de bank had afgesproken dat de rekening gratis zou zijn.
Kifid let op gemaakte afspraken
Uitgangspunt voor het Kifid is welke afspraken zijn opgenomen in de overeenkomst tussen bank en de consument. Hieruit volgt, volgens de geschillencommissie, dat de bank algemene voorwaarden mag wijzigen, maar klanten hierover wel twee maanden van tevoren moet informeren. Een consument die het er niet mee eens kan dan de overeenkomst kosteloos opzeggen. ANP