Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Uitleg apotheker over medicijn kan beter

20-05-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
medicijnen-930x520
Apotheken krijgen van hun klanten gemiddeld een acht als rapportcijfer. Wie voor het eerst een geneesmiddel komt halen, geeft gemiddeld een hoger cijfer dan patiënten die voor een herhaalrecept komen. De uitleg over het gebruik van medicijnen vindt 70 procent goed te begrijpen, blijkt uit onderzoek over de eerste drie maanden van dit jaar, meldt brancheorganisatie KNMP vrijdag.
Minder vaak vragen
Patiënten die geregeld voor een herhaalrecept komen, krijgen van het baliepersoneel minder vaak de vraag of het hen lukt de medicijnen volgens voorschrift in te nemen. Volgens KNMP kan dat beter: nu zeggen drie van de vier mensen nog dat ze niet of nauwelijks wordt gevraagd naar mogelijke bijwerkingen van het middel.
Wachttijden korten
Slechts een op de vijf ondervraagden geeft aan dat de vraag wordt gesteld of het medicijn het gewenste resultaat heeft. De wachttijden in de apotheek zijn wel wat korter dan in voorgaande jaren. Criterium daarbij is dat patiënten binnen vijf minuten geholpen worden.
Het rapportcijfer voor apotheken is dit keer een fractie hoger dan de 7,8 die ze vorig jaar en in 2014 kregen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!