Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Tv- of internetabonnement opzeggen; kan dat zomaar?

1 jun 2020
  •  
leestijd 3 minuten
internet kabel 1127
Soms wil je een tv- en internetabonnement opzeggen, zoals PIM-M97 op ons forum laat weten. Maar kan dat zomaar? Wat zijn je rechten als consument? Kassa vertelt je wat je rechten zijn in verschillende omstandigheden.

Duur contract

Hoe lang je nog aan je abonnement vastzit, hangt van de lengte van het afgesloten contract af. Meestal geldt een contractperiode van een of twee jaar. Een aanbieder mag je immers niet meer dan twee jaar aan een abonnement vasthouden. Sommige abonnementen kun je altijd opzeggen. Het is daarom handig om de voorwaarden van je contract door te lezen als je overweegt je contract op te zeggen.

Standaard opzegregels

Wanneer de vaste looptijd van het abonnement voorbij is, mag je je abonnement opzeggen wanneer je maar wilt. Er geldt hiervoor een opzegtermijn van maximaal een maand. De maand loopt vanaf de dag dat je je abonnement opzegt.
Let op: vraag bij het opzeggen aan de aanbieder of deze de opzegging per mail of brief kan bevestigen. Zo heb je bewijs wanneer er eventueel discussie ontstaat over de opzegging van je abonnement.

Klachten

Heb je problemen met je provider, zoals RAIDER25 ook op ons forum aangeeft? Dan dien je deze eerst proberen op te lossen met je provider. Je kunt namelijk niet zomaar opzeggen. Het stappenplan van de Consumentenbond kan je helpen. Kom je er echt niet uit? Dan kun je met je klacht altijd terecht op het Klachtenkompas.

Verhogen tarieven

Wanneer je provider de prijzen van het abonnement wijzigt, gaat het meestal om een prijsverhoging. Dit mag een provider doen, stelt de Consumentenbond, mits je hiervan vier weken van tevoren op de hoogte wordt gesteld. Hierbij moet je geïnformeerd worden over wat er verandert en dat je het abonnement mág opzeggen. Dit geldt ook als je de prijsverhoging binnen je eerste contractperiode valt. Je kunt overstappen zonder hierbij een boete te riskeren.
Hierbij geldt er wel twee uitzonderingen. Als de aanbieder de prijs verhoogt wegens een nieuwe regel of wet van de overheid, dan is dit niet de eigen keuze van de aanbieder. In dat geval kun je je abonnement niet opzeggen. Daarnaast mag de aanbieder de prijs verhogen wanneer het gaat om een inflatiecorrectie, indien dit wel duidelijk in de algemene voorwaarden staat. De inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgelegd. 

Tv-zender uit pakket

Als je tv-provider het zender aanbod verandert, kun je daar niets tegen doen. Wel geldt wederom dat je je abonnement mag opzeggen. Ook hierbij geldt dat je vier weken van tevoren op de hoogte moet worden gesteld van de wijziging. Indien de wijziging voor jou nadelig is, heb je het recht op het contract kosteloos op te zeggen.

Verhuizen

Loopt je abonnement nog, maar wil je opzeggen omdat je gaat verhuizen? Ook hiervoor dien je de algemene voorwaarden van je abonnement er even bij te pakken. In sommige gevallen sturen aanbieders je een rekening voor de maanden dat het abonnement nog zou lopen en bij andere aanbieders is er een verhuisregeling.
Bron: de Consumentenbond, ConsuWijzer

Meer over:

, , , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!