Tuin bloeit ook tijdens recessie
22-03-2010
• leestijd 1 minuten
Nederlanders gaven het afgelopen jaar evenveel geld uit aan tuinartikelen als in 2008. De omzet van de tuinbranche bleef vrijwel stabiel op het recordniveau van 4,2 miljard euro. Wel laten de bestedingen verschuivingen zien. Zo is minder geld aan decoraties besteed, terwijl uitgaven aan eenjarige planten, gereedschap, tuinmeubelen en barbecues stegen.
Dat blijkt uit continumarktonderzoek onder 10.000 mensen, in opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw door GfK Benelux.
De resultaten van 2009 geven weer dat de tuinbranche als geheel zich goed staande hield in het crisisjaar. Bijna 80 procent van alle huishoudens met een tuin gaf daar geld aan uit.
Van de kopers van tuinartikelen kocht 46 procent bij tuincentra. Bouwmarkt, supermarkt en dierenspeciaalzaak wonnen aan marktaandeel, ten koste van kwekers. ANP