De NS krijgt van het kabinet groen licht om vanaf 2025 een spitsheffing in te voeren. Daardoor kan een treinreis in de spitsuren aanzienlijk duurder worden – en andersom juist goedkoper. Dat melden betrokkenen aan de Volkskrant. De NS wil de tarieven in de spits met tientallen procenten verhogen.
Dat melden betrokkenen aan de Volkskrant. De afgelopen maanden is er flink onderhandeld over de nieuwe spoorwegvergunningen. De huidige afspraken verlopen in 2024, in de volgende zogenaamde hoofdrailnetconcessie mag de NS een spitsheffing invoeren. Een lang gekoesterde wens van het bedrijf lijkt daarmee in vervulling te gaan.
De Nederlandse Spoorwegen verliezen daarnaast het alleenrecht op internationale bestemmingen zoals Londen, Berlijn en Parijs.
Wouter Koolmees, voormalig D66-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in kabinet-Rutte III en sinds eind 2020 president-directeur van NS, pleitte begin juli in de Volkskrant voor het verhogen van de spitstarieven met "enkele tientallen procenten".
Als argument werd aangedragen dat de bezettingsgraad met name in de ochtendspits veel te hoog is, deze zou vaak meer dan 100 procent bedragen. Kortom: de vraag naar treinreizen overschrijdt de capaciteit. Gemeten over de hele dag is de treinbezetting echter nog geen 30 procent, aldus Koolmees. Zijn voorstel behelst het plan om treinreizen in de spits véél duurder te maken en daarbuiten juist goedkoper, zodat reizigers eerder geneigd zijn voor alternatieve – goedkopere – reistijden te kiezen.
Daarmee wordt echter geen rekening gehouden met werkgevers die van hun werknemers verwachten dat ze uiterlijk om 09.00 stipt op kantoor verschijnen.
Volgens de huidige afspraken mag de NS de prijzen van treinkaartjes mee laten stijgen met de jaarlijkse inflatie. In de nieuwe afspraken is vastgelegd dat de vervoerder daar vanaf 2024 maximaal 7 procent bovenop mag doen, en wel in twee stappen.
De maatregelen zijn nodig om de NS van meer inkomsten te voorzien. Sinds corona leidt de vervoerder namelijk een operationeel verlies: een deel van de reizigers is na de pandemie niet meer teruggekeerd en er worden nog altijd minder mensen vervoerd dan voor corona.
Bron: de Volkskrant
Thema's:
Na het onderuithalen van de pensioenen, zijn nu de reizigers de pineut! Leve D66!
Hallo, daar doet u D66 toch wat tekort. Het nieuwe pensioenstelsel is een initiatief van vakbonden, werkgeversorganisaties, pensioenuitvoerders en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Je kunt er van alles van vinden maar om dat nou alleen op het bordje van D66 neer te leggen is niet correct. Die spitsheffing van de NS is een plan van de NS en niet van D66. De baas van de NS is Wouter Koolmees, ex-D66 minister, maar dat zegt niet zoveel. Hij is tegenwoordig directeur van een bedrijf en heeft een hele andere pet op. Het hele demissionaire kabinet, bestaande uit VVD, D66, CDA en ChristenUnie, gaat akkoord met dit onzalige plan. Niet alleen D66 dus. (Ik ben overigens geen D66 stemmer ;)
Een zoveelste ordinaire prijsverhoging en aanjager van de inflatie . Den Haag heeft het nog steeds niet begrepen dat de laatste druppel wel uit de uitgeknepen citroen is. Nog meer mensen uit de trein terug in de auto. Wat er zich verder voor gaat doen aan files ( en weer verhoogde benzine prijzen ) laat zich raden . O ja , over een tijdje ook nog veel duurdere km-heffing . Goed gedaan regering ...........
Trein duurder….Als mensen al de trein nemen (al vanaf reizen met 2 personen zijn de NS kaartjes nú al veel te duur) dan bedenken ze zich bij een verhoging van de prijs wel drie keer of ze niet beter met de auto kunnen rijden. Bovendien kun je dan vaak ook nog via het parkeerterrein van je werkgever tot de deur rijden. Hoogtijd om de NS niet meer te steunen en het bedrijf te nationaliseren. De trein (hoezo ‘openbaar’ vervoer) kan en moet goedkoper, dit werkt vergroting van files in de hand en tart de noodzaak om de uitstoot te verkleinen.
Hoezo mag er een spitsheffing ingevoerd worden? Deze bestaat al omdat er ook daluren abonnementen zijn. NS: wees eerlijk en noem het wat het is nl. een extra verhoging van het al duurdere kaartje!
Tja, de kaartjes gaan tientallen procenten duurder worden in de spits ... en wie betaalt dat? MEnsen die moeten werken zullen of met de auto gaan, danwel gewoon met de trein. Salarissen gaan omhoog, of, bedrijfskosten gaan omhoog als de baas betaalt. Maar gaan er echt zoveel minder mensen met de trein? En buiten de spits? De kaartjes blijven duur ...
Schandalig, mensen weer op extra kosten jagen. Hiermee jaag je de reizigers de trein uit en de auto in. Wordt het nog drukker op de wegen. Dan maken ze de brandstof maar weer duurder want ze willen minder auto’s op de weg en allemaal elektrisch. Maar ja, de bobo’s die dit bedenken hebben er zelf geen last van. Die hebben zelf een dik loon en soms ook nog een auto met chauffeur. Kijk eens naar Luxemburg. Daar is alle openbaar vervoer gratis.
Dat is om velerlei redenen oerstom. Waarom nou dat betekent dat de bonden weer meer reiskosten vergoeding moeten gaan vragen bij de CAO onderhandelingen en het bussines verkeer per trein ook duurder wordt dus deze kosten zullen ergens op de klanten van het bedrijf verhaalt gaan worden in duurdere produckten. En ook sociale organisaties zonder winstoogmerk zijn meer geld kwijt aan het die van het OV gebruik moeten maken. Ik hoop maar dat de kiezer straks ook goed gaat nadenken. Dit vereist eigenlijk een reizigers actie van bv blokeer het ns hoofdgebouw en draai terug de maatregel. En treft natuurlijk ook de armen die geen auto kunnen kopen schandalig gewoon.
Dus nog even een stuiptrekking van een D66 figuur, na het mislukken vann het zoveelste kabinet Rutte. Nog steeds doordrammen dat alleen lastenverzwaring de oplossing biedt voor alle problemen.
Onvoorstelbaar NS klaagt dat men met verlies draait door te weinig reizigers ! Gaan ze het duurder maken komen nog minder reizigers . Ze kunnen beter openbaarvervoer met name de trein aantrekkelijker maken , nu stoot het alleen af .
als je in de spits rijdt, dan zal je hoogstwaarschijnlijk in dat tijdvak MOETEN reizen. Bovendien, was het niet de bedoeling om ons uit de auto te krijgen? Met steeds hogere prijzen voor OV lukt dat echt niet.
En de trein is al zo duur, maak het maar weer duurder. Mensen in de spits reizen niet voor de lol om die tijd, ze moeten werken of naar school.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!