TNT zoekt oplossing voor postdivisie
08-04-2010
• leestijd 2 minuten
Post- en pakketbezorgbedrijf TNT snijdt de postdivisie los van de rest van het bedrijf en gaat op zoek naar de beste mogelijkheid om het onderdeel rendabel te houden. Daarbij wordt gedacht aan een beursgang van de postdivisie of vergaande samenwerking met andere Europese postbedrijven. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
TNT gaf voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van donderdagmiddag aan dat alle opties voor het postbedrijf op tafel liggen. ,,We staan aan het begin van een proces'', aldus topman Peter Bakker. ,,We willen een omgeving creëeren waarin zowel de expres- als de postdivisie goed kan renderen.''
Om de verandering van de postdivisie mogelijk te maken wil TNT het onderdeel in de komende maanden lossnijden van de rest van het bedrijf. Dat proces kan volgens Bakker nog dit jaar worden afgerond. ,,Het evalueren van de alternatieven zal echter langer duren'', voegde hij eraan toe. ,,Of we dit jaar al de juiste optie vinden, weten we nog niet.''
Naast een gehele of gedeeltelijke beursgang wil TNT de mogelijkheden onderzoeken voor Europese samenwerking. Daarbij gaat de voorkeur uit naar de landen waar TNT een sterke positie heeft opgebouwd: Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. Volgens Bakker hebben er echter nog geen serieuze gesprekken plaatsgevonden met de Europese branchegenoten. ,,We nodigen ze hierbij uit om met ons in gesprek te gaan.'' Een gehele verkoop van de postdivisie is ook een optie, maar ligt volgens Bakker minder voor de hand.
De postdivisie kampt al jaren met de constante achteruitgang van het postverkeer. In het eerste kwartaal werd wederom 7 tot 9 procent minder post bezorgd dan een jaar eerder.
Met de expresdivisie gaat het aanzienlijk beter. Het luchtvervoer van pakketten lag in de eerste drie maanden van dit jaar 25 procent hoger dan een jaar eerder. Over de weg werd 10 procent meer vervoerd. De daling van het pakketvervoer ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007, toen de wereldeconomie nog fors groeide, bleef daardoor beperkt tot ongeveer 5 procent. Door de aanhoudende druk op de prijzen nemen de opbrengsten van het expresvervoer echter nog niet sterk toe. ,,We moeten dus op de kosten blijven letten'', aldus Bakker.
Bron: ANP