Ticket websites gedwongen tot aanpassingen
13-09-2010
• leestijd 1 minuten
De Consumentenautoriteit heeft aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven.
De Consumentenautoriteit eist dat zij hun websites aanpassen op punten als het vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat, het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij hierdoor kunnen lopen en het op de juiste manier vermelden van de prijs. Als zij de aanpassingen niet tijdig doorvoeren, verbeuren zij dwangsommen tot 5000 euro per week per overtreding tot een maximum van EUR 100.000 per overtreding. De bedrijven hebben toegezegd de vereiste aanpassingen te zullen doorvoeren.
De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen periode diverse stappen gezet om ervoor te zorgen dat websites die toegangskaarten doorverkopen hun informatievoorziening aan consumenten verbeteren. De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken online als een van de aandachtsgebieden benoemd. De aanpak van de online verkoop van toegangskaarten is hierbij een van de speerpunten.