'Telecom slordig met controle identiteit'
24-02-2011
• leestijd 1 minuten
De telecomsector blijft in gebreke bij de controle van persoonsgegevens van nieuwe abonnees. De meeste klachten die binnenkomen bij het Meldpunt Identiteitsfraude, gaan over telecombedrijven. Dat zegt Michel Savelkoul van het meldpunt in een uitzending van KRO Reporter die voor zaterdag op het programma staat.
Door de gebrekkige controle is het een koud kunstje een abonnement af te sluiten op naam van een andere persoon, die dan ook voor de rekening moet opdraaien. Volgens Savelkoul kijken de bedrijven niet of nauwelijks naar de identiteitspapieren van de aanvrager. Doen ze dat wel, dan volstaan ze vaak met het opvragen van een gemakkelijk te vervalsen kopie van paspoort of rijbewijs.
Het Meldpunt Identiteitsfraude valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bij de definitieve instelling van het meldpunt liet toenmalig staatssecretaris Ank Bijleveld al weten dat bedrijven soms niet goed opletten.
ANP