Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Telecom slordig met controle identiteit'

24-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
paspoort_02.jpg
De telecomsector blijft in gebreke bij de controle van persoonsgegevens van nieuwe abonnees. De meeste klachten die binnenkomen bij het Meldpunt Identiteitsfraude, gaan over telecombedrijven. Dat zegt Michel Savelkoul van het meldpunt in een uitzending van KRO Reporter die voor zaterdag op het programma staat.
Door de gebrekkige controle is het een koud kunstje een abonnement af te sluiten op naam van een andere persoon, die dan ook voor de rekening moet opdraaien. Volgens Savelkoul kijken de bedrijven niet of nauwelijks naar de identiteitspapieren van de aanvrager. Doen ze dat wel, dan volstaan ze vaak met het opvragen van een gemakkelijk te vervalsen kopie van paspoort of rijbewijs.
Het Meldpunt Identiteitsfraude valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bij de definitieve instelling van het meldpunt liet toenmalig staatssecretaris Ank Bijleveld al weten dat bedrijven soms niet goed opletten. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor