Supers verwachten weer meer omzet met Kerst
04-11-2010
• leestijd 1 minuten
De supermarkten verwachten voor de feestdagen een nieuwe omzetpiek. Volgens marktonderzoeksbureau GfK zal de omzet tijdens kerst en Oud en Nieuw met 2,8 procent stijgen van 1,3 miljard euro vorig jaar tot 1,34 miljard.
Door de naweeën van de recessie gaan mensen nog steeds minder vaak naar een restaurant. Supermarkten profiteren hiervan, net als vorig jaar. In vergelijking met een normale koopweek speelt prijs een minder belangrijke rol bij de keuze van een supermarkt in de laatste twee weken van december. Wel kijken klanten vaker naar aanbiedingen. 'Gewoonte' en 'winkel in de buurt' blijven de belangrijkste redenen voor de supermarktkeuze, ook tijdens de feestdagen.
GfK denkt dat de traditionele decemberproducten zoals wild, banket, toastjes, schaal- en schelpdieren en kerstbrood weer goed gaan verkopen. Meer dan de helft van de consumenten (53 procent) geeft aan tijdens de feestdagen de folders goed te bestuderen. Ook oriënteren klanten zich via internet, het eigen winkelblad en reclame in dagbladen. Meer bezoekers (47 procent) stellen voor de decemberaankopen een boodschappenlijstje op (normaal 39 procent).
Ook oktober was een goede maand voor de supers. De omzet steeg met 2,5 procent naar 2,41 miljard euro vergeleken met 2,35 miljard in 2009. Het aantal kassabonnen was 1 procent hoger, terwijl de omzet per kassabon met 1,5 procent groeide (van 21,27 euro in 2009 tot 21,60 euro).
ANP