Supermarktomzet omhoog
18-06-2015
• leestijd 1 minuten
De supermarktomzet is in de eerste vijf maanden van het jaar met 2,3 procent gestegen tot 14,8 miljard euro. Dat maakte het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) donderdag bekend.
Opbrengsten
De organisatie merkte daarbij op dat de opbrengsten over heel 2014 uitkwamen op 34,3 miljard euro. Het CBL constateert dan ook dat 2015 een ,,zonnig jaar'' belooft te worden voor de Nederlandse supermarktbranche.
Winkelformules
De consument gaat daarbij gemiddeld 2,7 keer per week boodschappen doen. Per maand worden in doorsnee 2,9 verschillende winkelformules bezocht. Uit een onderzoek blijkt volgens het CBL verder dat supermarktbezoekers loyale klanten zijn. Bij negatieve berichtgeving wisselt ,,slechts 13 procent'' van supermarkt. Dat aantal is hoger bij producten, daar wisselt de productkeuze bij slechte berichten met 36 procent.
Dagelijks doen 4 miljoen consumenten hun boodschappen in de ruim 4300 supermarkten die het CBL vertegenwoordigt. ANP