Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Bakker, slager en groeteboer verliezen steeds vaker van supermarkt

16-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
337 keer bekeken
  •  
groenten markt 930x520
Supermarkten winnen dit jaar naar verwachting verder terrein in hun strijd met voedingspeciaalzaken. Economen van ABN AMRO denken dat de verkopen bij bijvoorbeeld viswinkels en kaasboeren wel weer licht zullen stijgen, maar supermarkten laten een veel sterkere groei zien.

Verse producten

De verkopen van voedingspeciaalzaken daalden in 2017 nog met 2 procent, terwijl supers 1,4 procent meer artikelen verkochten. Het is vooral de beweging van supermarkten naar allerlei verse producten die de slager en bakker om de hoek hoofdpijn bezorgt.

Vermindering speciaalzaken

De onderlinge strijd heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. In de afgelopen acht jaar verdwenen 429 bakkerswinkels, 414 slagerijen en 301 groente- en fruitwinkels. Daarentegen zijn er wel winkels in vis, delicatessen, chocola en kaas bij gekomen.

Vooral ouderen

ABN AMRO denkt dat de speciaalzaken in 2018 en 2019 elk een bescheiden groei van 0,3 procent kunnen laten zien, onder meer geholpen door de economische groei. Ook de vergrijzing biedt hier kansen, stelt de bank. Juist ouderen komen relatief vaak bij dit soort winkels.

Veel supermarkten

De prognose voor de supermarkten gaat voor dit jaar en volgend jaar uit van plussen van 1,5 procent. Er is wel behoorlijke concurrentie. Volgens ABN AMRO telde Nederland begin dit jaar liefst 4690 supermarktfilialen. Miniwinkeltjes als een AH to go zijn dan nog niet eens meegeteld. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor