Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Stijging letselzaken met fietsers: e-bikers steeds vaker slachtoffer

03-06-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1430 keer bekeken
  •  
Fiets auto ongeluk 1280

Het aantal letselzaken met fietsers stijgt flink, zo constateert juridisch dienstverlener DAS. In de eerste maanden van dit jaar steeg dit aantal met bijna 15 procent, meldt het AD. Steeds vaker gaat het om fietsers op een e-bike of fatbike die worden aangereden.

Das telde tussen januari en april 256 letselzaken waarbij ten minste één fietser betrokken was. Vorig jaar waren het er 225, wat een toename van bijna 15 procent betekent. En dat was ook al 15 procent meer dan in 2022. Het totale aantal zaken van fietsers met letselschade steeg in vier jaar tijd van 985 in 2019 naar 1222 in 2023. Dit is een toename van bijna een kwart.

“Verkeer steeds drukker en meer afleiding”

Verkeersexpert Rembrandt Groenewegen van DAS ziet dat twee oorzaken voor de toename in het aantal ongevallen. “Het is enerzijds steeds drukker in het verkeer; anderzijds worden fietsers en automobilisten vaker afgeleid door hun telefoon, muziek, navigatie en berichtenapps. Dat draagt bij aan het toenemende aantal fietsongelukken.”

Snelheid e-bike moeilijk in te schatten

Bovendien zijn de bewegingen van e-bikes en fatbikes moeilijker in te schatten voor automobilisten, volgens Groenewegen. “Bestuurders zeggen vaak dat die fietser er ineens was. Een normale fiets gaat meestal vijftien tot twintig kilometer per uur. Met een e-bike is dat snel 25 tot 30 kilometer per uur. Veel automobilisten zijn daar nog niet aan gewend.”

“Overheid moet ingrijpen”

De veiligheidsexpert wil dat de overheid ingrijpt om het verkeer voor fietsers veiliger te maken. “Denk aan het streng aanpakken van opgevoerde fatbikes, maar ook het dragen van een helm kan helpen.”

Een andere optie is het verplaatsen van fatbikes naar de gewone weg. “Fatbikes zijn veel breder en lijken op brommers. Op fietspaden zorgt dat vaak voor gevaarlijke situaties.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

Oda
Oda
4 jun. 2024 - 7:40
Goedemorgen, steeds vaker lees ik artikelen over verkeersongelukken met e-Bike's. Het lijkt er dan op dat de schuld bij de fietser ligt. Nu wil het geval dat ik de afgelopen twee maanden, op een haar na, eenmaal door een fietser en tweemaal een auto werd aangereden. De fietser haalde mijn rechts in terwijl ik net op het punt stond om rechts af te slaan. De auto's, beiden, wilden voorrang nemen terwijl ik voorrang had. Het valt mij in het verkeer op dat men de verkeersregels niet meer kent en ook niet let, zegge: anticiperen, op andere verkeersdeelnemers.
Oda
Oda
4 jun. 2024 - 7:40
Goedemorgen, steeds vaker lees ik artikelen over verkeersongelukken met e-Bike's. Het lijkt er dan op dat de schuld bij de fietser ligt. Nu wil het geval dat ik de afgelopen twee maanden, op een haar na, eenmaal door een fietser en tweemaal een auto werd aangereden. De fietser haalde mijn rechts in terwijl ik net op het punt stond om rechts af te slaan. De auto's, beiden, wilden voorrang nemen terwijl ik voorrang had. Het valt mij in het verkeer op dat men de verkeersregels niet meer kent en ook niet let, zegge: anticiperen, op andere verkeersdeelnemers.
agapon1951
agapon1951
3 jun. 2024 - 12:27
De snelheid is moeilijk in te schatten, daarnaast zijn vele van deze gasjes niet in bezit van een risico beperkende verstandelijk inzicht, wat al regelmatig tot gevolg heeft gehad stevig op de remmen heb moeten gaan staan. Ze vliegen overal tussendoor, zonder ook maar ergens rekening mee te houden. Spreek je ze erop aan ..... groot risico van o.a. een zeer grote mond of erger. Deze groep gaat vaak veel sneller dan toegestaan en ook passeren ze wagens om deze vervolgens af te snijden. Het lijkt mij dat dit soort type fiets een uitlokking is voor bepaalde groep om stoer over te komen en niet door hebben het niet te zijn. Zou om te beginnen een verplicht bromfiets certificaat aan gekoppeld moeten worden en bij staande houding flinke bekeuringen en verplichte herscholing certificaat.
1 Reactie
Wilma-60
Wilma-603 jun. 2024 - 12:37
ja hetzelfde met die fatbike,s gaan harder als een snorfiets, sommige halen de 50 km . Mogen zonder rijbewijs en zonder helm . Ja, ja en steken ze zomaar zonder te kijken over ben je als automobilist vrijwel meestal de boosdoener en schuldige .
kaja56
kaja56
3 jun. 2024 - 9:47
De snelheid van een e-bike is lager dan 26 km, dus niet tot 30 km. Ik ben het ermee eens dat e-bikers rustiger rotondes moeten nemen èn meer automobilisten zouden dat ook moeten doen. Dat helpt!
La Duchesse
La Duchesse
3 jun. 2024 - 9:46
Er staat " e-bike fietsers worden aangereden" en ik weet dat de zwakste partij, de fietsers, hier 'boven' de auto's gaan, maar.. naar mijn mening is het ook zeer regelmatig de schuld vd e-bikers zelf en botsen zíj op een auto. Door in het artikel genoemde redenen, maar ook omdat vele fietsers onderschatten hoe hard en plotseling zij opeens voor een auto tevoorschijnkomen en hoe lastig het soms voor auto's is om alles in de verkeerssituatie direct in het oog hebben. Geen enkele automobilist vindt het fijn om een fietser aan te rijden. In mijn woonplaats zijn fietspad en autoweg regelmatig gescheiden door 3 meter hoge groen-bulten en dan ineens, bij rotonde of kruising, is deze afscheiding weg en in 10 meter moet je achteromziend kijken naar fietsverkeer plus hun snelheid inschatten. De gemeentes moeten ook zorgen voor beter overzichtelijke wegen zodat de automobilist ietsje meer tijd heeft om de e-bikes te zien en voorrang te geven.
1 Reactie
foutjebedankt
foutjebedankt3 jun. 2024 - 10:38
Dat is ook de reden dat er vaak een maximum snelheid is in de bebouwde kom voor auto's. Als die er zich aan houden, heb je ook meer tijd om te kijken. Maar ja, 30km lijkt voor de gemiddelde automobilist wel een ramp.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor