Stichting BKR krijgt boete van Autoriteit Persoonsgegevens
06-07-2020
•
leestijd 2 minuten
•
81 keer bekeken
•
Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft verzuimd consumenten
digitaal gratis toegang te geven tot hun gegevens in plaats van louter
per post. Ook beperkte BKR het aantal gratis inzageverzoeken tot een
keer per jaar. Daarmee wierp de stichting te hoge drempels op voor
inzage wat in strijd is met de privacywetgeving, besloot toezichthouder
Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Daarom krijgt BKR een boete van
830.000 euro. De stichting is het oneens met de boete en stapt naar de
rechter om de beslissing aan te vechten.
Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft verzuimd consumenten
digitaal gratis toegang te geven tot hun gegevens in plaats van louter
per post. Ook beperkte BKR het aantal gratis inzageverzoeken tot een
keer per jaar. Daarmee wierp de stichting te hoge drempels op voor
inzage wat in strijd is met de privacywetgeving, besloot toezichthouder
Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Daarom krijgt BKR een boete van
830.000 euro. De stichting is het oneens met de boete en stapt naar de
rechter om de beslissing aan te vechten.
Extra controle bij schriftelijke aanvraag
BKR verbeterde zijn werkwijze vorig jaar. De consumenten kunnen nu
digitaal kosteloos bij hun gegevens. Dat die mogelijkheid eerder
ontbrak, vindt de stichting geen schending. "Het blijkt niet duidelijk
uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat het überhaupt
verplicht is om digitaal inzage te faciliteren", aldus de stichting.
Bovendien gaf BKR naar eigen zeggen de voorkeur aan afhandeling per
post, juist vanuit privacyoverwegingen. Bij een schriftelijke aanvraag
was er een extra controle op de identiteit van de afzender mogelijk met
een kopie van het paspoort, aldus de organisatie. Nu gaat de digitale
identificatie via de banken.
Ook is het aantal momenten aangepast dat mensen per post hun
persoonsgegevens kunnen inzien. BKR verdedigt zijn eerdere beleid met
het argument dat consumenten normaliter met de frequentie van een keer
per jaar hun gegevens opvragen. Daarnaast ging de organisatie
"ruimhartig" om met de eventuele extra verzoeken.
De AP kreeg veel klachten van mensen die hun kredietgegevens wilden
inzien maar op allerlei regels van BKR stuitten. Dat was voor de
toezichthouder aanleiding om onderzoek te doen. Aleid Wolfsen,
voorzitter van de AP: "Een negatieve kredietregistratie kan gevolgen
hebben voor het krijgen van een lening of hypotheek. Het is dus
belangrijk om makkelijk en snel te kunnen nagaan welke persoonsgegevens
van jou worden verwerkt en of dit op een goede manier gebeurt."
BKR beheert gegevens over leningen en betalingsachterstanden in
Nederland. Aan de hand van die gegevens kunnen kredietverstrekkers
bepalen of ze iemand een lening verstrekken. Zo’n 11 miljoen mensen
staan bij BKR geregistreerd. ANP