Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Spoofing en phishing leveren criminelen in Nederland miljoenen op

09-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
379 keer bekeken
  •  
hack
Criminelen hebben in het afgelopen jaar bijna 27 miljoen euro buitgemaakt door zich voor te doen als helpdesk van een bank. Dat melden Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Deze vorm van oplichting, ook wel spoofing genoemd, kwam tot vorig jaar nog nauwelijks voor.
Klanten die gebeld worden zien op hun telefoon het echte nummer van de bank verschijnen. Dat maakt het lastig om de criminelen van de echte bankmedewerkers te onderscheiden.

Ook phishing leverde miljoenen op

Ook via phishing werd veel meer buitgemaakt dan in 2019: 12,8 miljoen euro. Een jaar eerder was dat bedrag nog 7,9 miljoen. Ook Phishing via sms ('smishing') komt steeds vaker voor. De onderzoekers zien nu al dat de stijging van fraudegevallen dit jaar door zal zetten.
Daarnaast maken criminelen steeds vaker gebruik van een combinatie van phishing, waarbij ze dan inloggegevens buitmaken, en helpdeskfraude. Met de inloggegevens maken ze dan geen geld over naar zichzelf, maar met de informatie over de bankrekeningen en -producten die de klant heeft kunnen de criminelen zich overtuigender als heldeskmedewerker voordoen.
Tekst loopt door onder video

Meer online door corona

De NVB en Betaalvereniging Nederland zien in corona een belangrijke reden voor de forse stijgingen. Door de beperkingen vanwege de pandemie houden we veel meer online contact met vrienden en familie en daar maken criminelen misbruik van. Ze doen zich steeds overtuigender voor als die vrienden en familie dankzij gelekte informatie van sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn en andere sites als Marktplaats. Daar hebben hackers de afgelopen jaren grote hoeveelheden gegevens buitgemaakt die online te koop zijn.
De banken geven aan streng gereguleerd te zijn, maar dat fraudeurs op sociale media te weinig in de weg wordt gelegd. Ook is het moeilijk om gegevens uit te wisselen tussen de banken en bedrijven als Facebook, de eigenaar van onder meer WhatsApp. Dat moet met wetgeving worden aangepakt, menen ze. Ook zouden politie en justitie meer capaciteit moeten krijgen.

Bewustwording

Om consumenten te waarschuwen zijn bewustwordingscampagnes belangrijk, menen de banken. "Onze klanten zijn de sterkste schakel bij het voorkomen van fraude", geeft Sanne van Denderen van de Volksbank aan. Daarbij proberen de banken niet alleen te waarschuwen dat banken nooit zullen bellen over bijvoorbeeld bankpasjes, maar proberen ze ook jongeren te overtuigen geen 'money mule' te worden. Dat zijn mensen die door criminelen worden gebruikt om geld wit te wassen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!