Speciaalzaak verliest terrein aan supermarkt
03-02-2011
• leestijd 1 minuten
De speciaalzaken trekken minder klanten voor producten als brood, kaas, vlees, vis en groente, die ook in de supermarkt te koop zijn. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau GfK over 2010.
Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent.
Volgens onderzoeker Joop Holla zijn mensen gevoeliger geworden voor de lagere prijzen in de supermarkt en kampt de speciaalzaak met een vergrijzend publiek. Jongeren vinden het over het algemeen gemakkelijker om alle boodschappen in een keer in een enkele winkel te doen.
Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.
Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.
ANP