Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Sluiten subsidieloket elektrische auto stuit op onbegrip sector

5 okt 2020
  •  
leestijd 2 minuten
laadpaal laadpalen elektrische auto 1127

De beslissing van het kabinet om het loket voor de aanvraag van een aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten, kan niet op bijval rekenen uit de sector. Brancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging zeggen verbijsterd te zijn over de aankondiging. "Het kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen", aldus de klagers.

Wie een nieuwe elektrische auto wilde kopen of privé-leasen, kan 4000 euro subsidie aanvragen. Voor een tweedehands auto is 2000 euro subsidie beschikbaar. Tot 2025 was voor deze subsidieregeling 250 miljoen euro gereserveerd. Dat is vastgelegd in het klimaatakkoord.

Kabinet sluit loket subsidie-aanvragen tijdelijk

Nu laat het kabinet in een Kamerbrief weten dat het loket voor aanvragen voor deze subsidie zo snel mogelijk sluit. De pot met geld voor dit jaar is namelijk al op. Vanaf 1 januari gaat het loket weer open. De subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021 worden nog wel behandeld.

BOVAG verwijt kabinet jojo-beleid

BOVAG-voorzitter Han ten Broeke verwijt het kabinet een jojo-beleid. Volgens hem zullen er op 1 januari een hele hausse aan koopcontracten in een keer ingediend worden. De BOVAG stelt dat het potje voor de subsidie voor 2021 eind dit jaar al leeg is en dat er voor 2021 geen subsidie beschikbaar is, terwijl 2021 het jaar is dat de doorbraak van de EV-subsidie particulier zou moeten worden.

Subsidieregeling demotiveert kopers

De BOVAG-voorzitter verwacht dat zonder een doorschuifregeling van de subsidieregeling elk jaar korten dan een week zal openstaan. Hierdoor zullen veel particuleren niet zeker weten of ze een subsidie toegekend krijgen of niet. Dit demotiveert mensen om een elektrische auto aan te schaffen, "doordat gemaakte afspraken wederom niet na worden gekomen", stelt RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck. Ook zullen hierdoor mogelijk minder elektrische auto's voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn, stelt RAI Vereniging, "juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt."

Naar eigen zeggen hebben BOVAG en RAI Vereniging meermaals gewaarschuwd dat de subsidiepot voor 2020 al snel leeg zou zijn. Volgens de verenigingen is ingrijpen vanuit de Tweede Kamer nodig, om de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.

Ontmoediging voor elektrische rijder

Ook de ANWB is zeer teleurgesteld. De vereniging spreekt van een "ontmoediging voor de toekomstige elektrische rijder" en pleit er daarom voor om in plaats hiervan de bestaande regeling simpeler te maken en zo de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren verder te stimuleren. ANP

Meer over:

, , , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!