Sigaret met smaakje scoort goed
27-04-2010
• leestijd 1 minuten
2009 was geen goed jaar voor nieuwe producten in de supermarkten. Slechts drie nieuwe producten wisten het afgelopen jaar een omzet van meer dan 100. 000 euro per week te halen. Dat is volgens marktonderzoeker IRI het gevolg van conservatief consumentengedrag als gevolg van de crisis enerzijds en het gebrek aan creativiteit van producenten en terughoudendheid bij supermarkten anderzijds.
De succesvolste introductie van het afgelopen jaar kwam van sigarettenfabrikant Marlboro, dat met een nieuw smaakje in het schap kwam. De weekomzet beliep bijna een half miljoen euro. En dat is dan weer de hoogste weekomzet dat een nieuw product in de afgelopen tien jaar wist te halen.
De tweede plaats is voor wasmiddel Ariel met de Excel Gel en op drie staat Mona met ChocoDreams. In de top twintig staan twee volledig nieuwe merken: het vrouwenbiertje van Heineken Jillz en Monster, het energiedrankje van Coca-Cola.
Twee jaar geleden wisten nog dertien nieuwe producten een weekomzet van meer dan een ton te genereren.
Bron: ANP