Schultz: banenverlies door bezuinigingen ov
24-06-2011
• leestijd 2 minuten
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) verwacht dat de voorgenomen bezuinigingen bij de drie stadsvervoerders in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam leiden tot het verlies van banen bij de vervoersbedrijven. Maar of dat zo is en om hoeveel banen het gaat, dat is aan de grote steden zelf. Dat zei de minister donderdag tijdens een overleg over de bezuinigingsplannen in de Tweede Kamer.
Verplicht aanbesteden
Het kabinet-Rutte wil het openbaar vervoer in de grote steden verplicht aanbesteden en hierop tientallen miljoenen bezuinigen. Vakbonden en personeel van de vervoersbedrijven in de grote steden (GVB, HTM en RET) vrezen voor duizenden ontslagen. Verder leeft de vrees voor een verschraling van het openbaar vervoer en voor meer onveiligheid voor de reizigers.
Baanverlies
Volgens Schultz kan het niet zo zijn dat mensen hun baan verliezen als gevolg van de verplichte aanbesteding. Als de bedrijven als gevolg hiervan worden overgenomen, komen de medewerkers bij de nieuwe eigenaar in dienst. Maar de minister erkende, na herhaaldelijke vragen van de oppositie, dat afslankoperaties in aanloop naar zo'n aanbesteding naar verwachting leiden tot banenverlies.
18 miljoen bezuinigd
De PVV, gedoogpartner van het kabinet, wees er ook telkens op dat de aanbesteding als zodanig niet tot ontslagen kan leiden. Maar oppositiepartijen vonden dat de partij daarmee niet het hele verhaal vertelde. PVV-Kamerlid Leon de Jong zegde de minister nog eens steun toe. ,,Het is een feit dat er 18 miljard euro bezuinigd moet worden. Daar zitten pijnlijke maatregelen tussen. Maar voor onze handtekening hebben we ook veel teruggekregen.''
Ook Schultz wees nog eens op de noodzaak van de ingrepen. ,,Het is niet leuk om te bezuinigen, maar we doen dat om niet in Griekse toestanden terecht te komen. We nemen onze verantwoordelijkheid. Op alle plekken doet het pijn, op het spoor en op de weg. Overal moet dit voor een deel gedragen worden, ook hier'', aldus de bewindsvrouw.
Meer afstand tussen haltes
Schultz zei verder dat er minder bussen of trams zullen rijden, maar dat de ,,dikke stromen'' reizigers geen verschil zullen merken. Haar aanpak is erop gericht bijvoorbeeld meer afstand te creëren tussen haltes, of lijnen te schrappen die op tijdstippen rijden waarop bijna niemand ervan gebruik maakt.
ANP