Sanoma past organisatie aan op digitaal
05-08-2011
• leestijd 1 minuten
Uitgever Sanoma, in Nederland bekend van onder andere NU.nl, SBS en de damesbladen Libelle en LINDA., past de organisatie aan op de veranderende wereld. Ook wil het Finse bedrijf op eigen kracht verder groeien. Dat maakte Sanoma vrijdag bekend, bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Digitaal is het toverwoord
De focus ligt voortaan op media en educatie, waarbij digitaal het toverwoord is. ,,Mensen nemen informatie steeds vaker online tot zich en lezen daardoor minder print. We zien dat bijvoorbeeld in de dalende verkoopaantallen van onze tijdschriften'', aldus een woordvoerster. Er komen zeven divisies, die vooral gericht zijn op media. Finland, Nederland, Rusland en België krijgen een eigen afdeling.
De handelstak, die de schakel vormt tussen de uitgeverij en bijvoorbeeld kiosken, blijft ook bestaan. Maar Sanoma geeft wel aan te kijken wat daarvan verkocht kan worden.
Niet tevreden
Sanoma is niet tevreden met de financiële resultaten over de eerste 6 maanden van het jaar. De omzet daalde met 4 procent tot 689,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 10 procent tot 73 miljoen euro.
ANP