Het onderzoek op basis waarvan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) de NS ruimte geeft een spitsheffing verder uit te werken, rammelt aan alle kanten, stelt reizigersvereniging Rover. Het is "onjuist, onvolledig en in onbalans". Volgens de vereniging gaat de reiziger veel meer betalen en tegen tal van praktische problemen aanlopen.
Het onderzoek op basis waarvan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) de NS ruimte geeft een spitsheffing verder uit te werken, rammelt aan alle kanten, stelt reizigersvereniging Rover. Het is "onjuist, onvolledig en in onbalans". Volgens de vereniging gaat de reiziger veel meer betalen en tegen tal van praktische problemen aanlopen.
Zo zouden berekeningen niet kloppen. Volgens het onderzoek betaalt een leraar straks 480 euro per jaar meer, maar volgens Rover is dat in werkelijkheid het dubbele. De vereniging roept de Tweede Kamer op geen verregaande wijzigingen in de NS-tarieven toe te staan op basis van het onderzoek.
Als onderdeel van de voorwaarden waaronder de NS het grootste deel van het spoornet mag gebruiken, is afgesproken dat de NS de spitsheffing mag uitwerken. Demissionair Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat de Tweede Kamer wel nog kijken naar de financiële gevolgen.
De NS is al langer uitgesproken voorstander van een spitsheffing. De vervoerder wil reizigers zo motiveren meer verspreid over de dag de trein te pakken.
Rover ziet niets in de spitsheffing, waarbij ook een druktetoeslag en een kwaliteitstoeslag zouden moeten komen. "Deze toeslagen kunnen flink oplopen: zo betalen reizigers die straks in de spits over de hogesnelheidslijn reizen wel 9,50 euro extra als combinatie van een HSL-toeslag, druktetoeslag en kwaliteitstoeslag."
In het nieuwe systeem kan de reiziger op één werkdag zes verschillende ritprijzen voor een traject tegenkomen, geeft Rover aan. "Ook tussen de werkdagen zit straks verschil, zo is een rit op woensdag in de hyperspits straks 50 cent goedkoper dan op dinsdag."
Ronduit oneerlijk, noemt de vereniging het nieuwe systeem. "De reiziger die in Utrecht werkt kan niet in de trein naar Alkmaar stappen omdat deze goedkoper is, net zomin als dat de leraar zijn lessen naar de woensdag kan verschuiven", zegt Rover-directeur Freek Bos. "Bovendien betaalt de reiziger straks een kwaliteitstoeslag op hoogfrequente verbindingen, ook wanneer door een storing de treinen uitvallen en die kwaliteit er dus niet is."
Rover stelt dat het systeem bovendien niet goed werkt: wie bijvoorbeeld in de daluren vertrekt uit Nijmegen, kan toch te maken krijgen met een spitsheffing in Utrecht, aldus de vereniging. "Met deze wirwar aan tarieven gaan reizigers hun reisgedrag niet eens kunnen aanpassen, daarvoor is dit gewoon te onoverzichtelijk", stelt Bos.
Thema's:
Ik heb nog nooit een auto gehad en altijd met het ov gereisd ook al was dat een stuk lastiger hier in het oosten van het land. Maar sinds de goedkope kaartjes bij kruidvat, blokker etc. totaal verdwenen zijn, mijn ov abonnement van voordeel over is gezet naar dal-vrij ben ik bijna niet meer met de trein gegaan. Het heeft vanuit deze kant van het land (want of ze het willen of niet in Den Haag wij horen gewoon bij Nederland) totaal geen zin. Als ik dit geharrewar met prijzen ook nog eens lees geef ik de moed op dat ik nog in de trein kom. Je weet niet meer waar je aan toe bent.
En hoeveel mensen betalen wel/niet?? Wedden dat de duizenden die volgende week naar Zandvoort reizen geen conducteur ziet die naar hun kaartje vraagt... Ook op normale dagen, of het nu druk of rustig is wordt tegenwoordig amper om een vervoersbewijs gevraagd. Dit zal zeker impact hebben op de inkomsten van NS.
Denk niet dat er enig tegenstand komt vanuit de Kamer. Deze mensen krijgen een ruime onkostenvergoeding of worden opgehaald.
Lijkt mij geen goed plan van de NS om een spitsheffing te gaan invoeren. Of is de NS van mening dat de werknemers expres in de spits naar het werk gaan. Wellicht dat de NS bij de werkgevers kan aankloppen met de vraag of hun werknemers nog eerder of later mogen beginnen? Vraag: Zal de spitsheffing het tekort aan NS-materieel oplossen? Wel goed uiteraard voor de overheid doordat de auto meer gebruik zal gaan worden door de mensen om naar hun werk te gaan.
sinds 1980 verminderen andere west-europese landen de tarieven van openbaar vervoer (1980 Zweden halvering prijzen van treinreizen/2022 €9 voor 1mnd reizen op Duitse treinen, in 2023 €49, Frankrijk HSL treinen spotgoedkoop) om reizigers uit de auto te krijgen en milieubewust te laten reizen. en Nederland? Treinen onbetaalbaar, rekening rijden naast onbetaalbare benzine, waar de Nederlandse overheid voor iedere liter meer dan €1,10 aan belastingen vangt). Het blijkt maar weer, het huidige - demissionaire - kabinet minacht en wantrouwt de burgers: Die burgers moeten gewoon thuis blijven, reizen voor werk is al 'fout' en voor privé redenen als familie, vrienden, of vermaak in algemene zin, daar hoeven de gewone burgers niet op te rekenen. Ze horen gewoon in hun woonwijk te blijven en verder braaf belasting te betalen. Laten we niet te verbaasd zijn als dat op den duur tot rellen leidt. "Een volk dat niets dan haar ketenen te verliezen heeft .... "
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!