Rover en LSVb in actie tegen onterechte ov-boetes
13-09-2014
• leestijd 1 minuten
Rover en LSVb gaan juridische stappen onderzoeken tegen OV-bedrijven die boetes uitdelen aan abonnementhouders die vergeten in te checken. Dit heeft een woordvoerder van Rover zaterdag bekend gemaakt in een uitzending van Kassa. De consumentenorganisaties betwijfelen of het rechtmatig is een boete op te leggen aan een klant die vooraf al betaald heeft voor de reis.
Boete
Het gebeurt regelmatig dat reizigers met een geldig abonnement zoals een studentenkaart of OV-jaarabonnement
een boete krijgen
wanneer zij vergeten in te checken. Voor het abonnement is veelal fors betaald, maar de vergeetachtige reiziger wordt gezien als 'zwartrijder'. HTM en Connexxion delen daarbij ook nogal eens 'uitrijboetes' uit: hiermee mag de rit worden afgemaakt voor een bedrag van €25, maar er kan achteraf geen bezwaar tegen de boete worden aangetekend.
Onrecht
Rover en LSVb vinden dat de vaste klanten van het openbaar vervoer onrecht wordt aangedaan en zijn een dossier gestart via Rechtspraak.nu. Deze organisatie werft donaties voor het starten van een juridisch onderzoek naar de kwestie. Reizigers worden opgeroepen te doneren en zich bij de zaak aan te sluiten. "Abonnementhouders zijn de trouwe klanten van het openbaar vervoer en verdienen het niet om als zwartrijder behandeld te worden terwijl de reis gewoon betaald is", stelt een woordvoerder van Rover. "Met de juridische procedure via Rechtspraak.nu willen wij recht voor deze mensen halen en tot betere afspraken komen, of dit nu in overleg is of voor de rechter."
Meer informatie over de procedure is te vinden via de
website
van Rover.