RET blijft in Rotterdamse bussen rijden
14-03-2012
• leestijd 2 minuten
RET heeft de aanbesteding voor het busvervoer in de Rotterdamse regio in de wacht gesleept. De vervoerder gaat de komende 7 jaar, vanaf december 2012, zowel in de stad Rotterdam als in aantal omliggende gemeenten het openbaar vervoer per bus verzorgen. Dat maakte Stadsregio Rotterdam, opdrachtgever voor het ov en concessieverlener, woensdag bekend.
Concurrentie
Aan de aanbesteding deden naast RET ook Qbuzz en Connexxion mee. De RET neemt de opdracht aan voor een bedrag van 28 miljoen euro per jaar. Dat was eerder 45 miljoen euro per jaar.
Tot nu toe verzorgen stadsvervoerder RET en streekvervoerder Qbuzz het busvervoer in de Rotterdamse regio. Die activiteiten zijn ondergebracht in één concessie, die nu is verleend aan RET. Jaarlijks reizen 40 miljoen mensen in de Rotterdamse regio met de bus.
Aanbesteding
De 'busstrijd' is het gevolg van het kabinetsbesluit om het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag openbaar aan te besteden. Dat moet leiden tot een totale besparing van 165 miljoen euro. Het besluit stuitte op grote weerstand.
Het is de bedoeling dat in een later stadium ook het tram- en metrovervoer in Rotterdam wordt aanbesteed. Stadsgewest Haaglanden beslist nog voor de zomer wie het busvervoer in de Haagse regio gaat verzorgen. In Amsterdam wordt al het openbaar vervoer (bus, tram en metro) vermoedelijk in 2015 aanbesteed.
Bestuurder van de stadsregio Ewald van Vliet zei in een toelichting: ,,Het is duidelijk dat concurrentie in het openbaar vervoer loont.'' Volgens hem krijgen de consumenten dezelfde dienstverlening tegen een lagere prijs.
Efficiënter
Dat de RET nu voor veel minder geld bussen kan laten rijden, komt onder meer door het integreren van de lijnen van Qbuzz. ,,Daardoor kunnen we roosters efficiënter invullen, worden we niet verplicht nieuwe bussen te kopen en krijgen we meer inkomsten omdat het aantal reizigers de komende jaren gaat groeien'', licht RET-directeur Pedro Peters toe.
ANP