Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Reclame-icoon na 10 jaar weg bij Albert Heijn

29-12-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
67 keer bekeken
  •  
AH_Icoon_t.jpg
Supermarktketen Albert Heijn neemt afscheid van zijn reclame-icoon 'meneer Van Dalen'. Acteur Harry Piekema vindt het na tien jaar tijd voor nieuwe uitdagingen en figureert komende dagen voor het laatst als de bekende supermarktmanager in een speciaal samengestelde afscheidscommercial.
153 tv-commercials
Piekema was op 19 juni 2004 voor het eerst te zien in een spotje van Albert Heijn. Na 153 tv-commercials zet hij er een punt achter. ,,Ik wil een aantal nieuwe projecten gaan doen en dat is niet meer te combineren.''
'Onbekend'
Begin volgend jaar regisseert hij de Engelstalige toneelvoorstelling 'Mrs. Picasso' en komende zomer wil hij als acteur zelf op de planken staan met de festival-voorstelling 'Onbekend'.
rol van meneer Van Dalen van zich af schudden
De acteur denkt niet dat het lastig gaat worden om de rol van meneer Van Dalen van zich af te schudden. Afgelopen jaren deed Piekema al veel regiewerk in het theater en hij verzorgde de voice-over voor de natuurfilm 'De Nieuwe Wildernis'. Ook gaf hij communicatietrainingen en workshops aan acteurs.
Alleen boodschappen bij Albert Heijn
Door zijn werk bij Albert Heijn kon Piekema de afgelopen jaren niet zomaar interviews geven. ,,De mensen moesten echt denken dat ik bij een supermarkt werkte'', vertelt de acteur. In zijn contract was ook vastgelegd dat hij zijn boodschappen alleen bij supermarkten van Albert Heijn mocht doen. Dit om te voorkomen dat het boegbeeld van de grootgrutter uit Zaandam bij concurrenten als Jumbo of Plus zou worden gespot.
Bekende Nederlandse voetballers
Het werk voor Albert Heijn was erg leuk, vertelt Piekema. Zo moest hij ooit onderwateropnames maken en heeft hij als Tarzan met lianen door een supermarkt geslingerd. Als bijzondere momenten noemt Piekema ook het maken van een spotje met de Muppets in de Verenigde Staten en commercials met bekende Nederlandse voetballers.
,,Wat ik erg bijzonder vond, was dat Giovanni van Bronckhorst - die ik toch als een held beschouw - toen met mij op de foto wilde. Dat had ik niet verwacht'', aldus Piekema.
Gouden Loeki uitreiking
De commercials met meneer Van Dalen ontvingen 33 Gouden Loeki-nominaties. In 2008 won hij een oeuvre-award tijdens de Gouden Loeki uitreiking. Piekema's laatste commercial is tot en met 30 december te zien op de Nederlandse televisie. Op ah.nl/bedankt en het Albert Heijn YouTube-kanaal kunnen fans nog de hoogtepunten uit de afgelopen tien jaar terugkijken.
Volgend jaar meer bekend over 'vernieuwing' reclame-uitingen
Albert Heijn stelt dankbaar terug te kijken op de inzet van Piekema. De keten beschouwt zijn vertrek als een moment om ,,vernieuwing'' door te voeren in de reclame-uitingen. Daarover maakt Albert Heijn in het eerste kwartaal volgend jaar meer bekend. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!