Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Prijzen betaalrekeningen in 5 jaar 42 procent hoger

21-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1720 keer bekeken
  •  
betalen contactloos pinnen mobiel 1127

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de prijs voor een betaalrekening in de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 42 procent is gestegen. Deze stijging heeft invloed op de tevredenheid van consumenten. Het gaat vooral om klanten van banken ABN AMRO, Rabobank en ING.

In het onderzoek werden de huidige prijzen van acht banken vergeleken met de voordeligste rekeningen van die banken in 2017. Het goedkoopste betaalpakket met één betaalpas steeg gemiddeld met 51 procent. Een betaalrekening voor twee personen met twee passen steef gemiddeld 32 procent.

Grootste stijging bij Triodos Bank

De prijzen stegen het hardst bij Triodos Bank. In 2017 kostte een basisrekening voor één persoon 28,20 euro. Dit is nu met 113 procent gestegen naar 60 euro. Bij Rabobank betalen klanten met een DirectPakket nu 73 procent meer dan vijf jaar geleden. Waar klanten eerst 15,60 euro betaalden, is het nu 27 euro.

Het OranjePakket van ING (zonder korting) met één betaalpas werd van 17,40 euro nu 28,20 euro, een prijsstijging van 62 procent.

Verschillen in betalen voor diensten

De enige bank die niet zijn prijs verhoogde in de afgelopen vijf jaar is Knab. Deze rekening kost ook aanzienlijk wat meer dan de eerder genoemde banken (60 euro per jaar), maar hier zit wel een gratis creditcard en extra betaalpas bij. Bij de andere banken dien je hier nog extra voor te betalen. 

De voordeligheid van een bank ligt ook aan de diensten. Roodstaan, papieren afschriften ontvangen en geld opnemen buiten de EU kost bij elke bank anders. Daarnaast worden kosten voor storten of opnemen van cash steeds vaker in rekening gebracht. Ook moet je bij ABN AMRO, Rabobank en ING betalen voor een vervangende pas.

Klanten geven de prijs een onvoldoende

Uit een enquête onder ruim 12.000 panelleden blijken klanten van ABN AMRO, Rabobank en ING het meest ontevreden. Ze vinden de prijs te hoog in combinatie met wat er tegenover staat. Een derde van hen geeft het prijskaartje een onvoldoende. Klanten van Triodos zijn niet blij met de kosten, maar de algehele tevredenheid blijft wel hoog. Dit komt dankzij het duurzame investeringsbeleid van de bank.

Bron: Consumentenbond

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!