De prijzen van A-merken in supermarkten blijven harder stijgen dan die van budgetmerken. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Consumentenbond. Tussen april 2024 en april 2025 zijn de prijzen van A-merken met 7 procent gestegen, terwijl budgetmerken ‘slechts’ 3 procent stegen in prijs. De prijsstijging was het grootst bij supermarktketen Jumbo.
Voor het onderzoek hield de Consumentenbond de prijzen van ruim 800 A-merkartikelen en 300 budgetmerkartikelen in de gaten. Van de 100 populairste A-merken stegen er slechts 7 niet in prijs. Maar liefst 73 producten uit deze top 100 stegen harder in prijs dan de inflatie. De grootste prijsstijgers waren wasmiddel Omo (+39%), koffieproduct Senseo (+24%) en wasmiddel Robijn (+23%).
Bij de meeste supermarkten gingen de prijzen van A-merken met 6 tot 7 procent omhoog. De grootste stijging werd gemeten bij Jumbo, waar A-merken gemiddeld 11 procent duurder werden.
Jumbo verklaart aan de Consumentenbond dat de forse stijging komt door hun zelfstandige en lokale inkoop. De supermarktketen geeft aan zich onlangs aangesloten te hebben bij twee Europese inkooporganisaties en wil daarmee een inhaalslag maken.
Supermarkt Nettorama kwam als goedkoopste uit de test. Daar zijn de A-merkprijzen 9 procent lager dan gemiddeld. Ook Dirk, Hoogvliet en Vomar zijn relatief goedkoop voor A-merken.
Supermarkten laten weten dat de inkoopprijzen van A-merken de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan die van budgetmerken, aldus de Consumentenbond.
De inkoopprijzen van A-merken liggen in Duitsland en Frankrijk vaak lager dan in Nederland. Supermarkten kunnen over de grens namelijk vaak profiteren van schaalgrootte.
Bovendien staan aantal internationale A-merkfabrikanten niet toe dat Nederlandse supermarkten de producten voor dezelfde lage prijs inkopen. Deze zogenoemde inkoopmuren zorgen voor hogere prijzen in Nederland.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!