Prijsbijlage en reisbureau sterven uit
22-12-2009
• leestijd 1 minuten
De prijsbijlagen bij reisgidsen sneuvelen, de reisgids ondergaat een gedaanteverandering en het reisbureau blijft alleen bestaan als onderdeel van een grote reisorganisatie. ,,Het sneuvelen van de prijsbijlage is een voorbeeld van het perfecte huwelijk tussen papier en internet'', zegt Steven van der Heijden, ceo van TUI Nederland.
dat die in de winkel ligt.'' In het verlengde van de uitstervende prijsbijlage ondergaat de reisgids een metamorfose. ,,Dat worden inspiratiemagazines. De dikke reisgids waar van alles in staat, verdwijnt. Het worden kleinere oplages met minder pagina's.''
Reisbureaus, in de ogen van veel mensen een ouderwets fenomeen, hebben volgens Van der Heijden alleen nog bestaansrecht als 'uithangbord' van een grotere reisorganisatie. ,,Hoewel mensen in de spits van hun leven er nog wel gebruik van maken. Het bespaart tijd. Tegenwoordig gaat er vaak een mailtje heen in plaats dat mensen erlangs gaan.'' De monopoliepositie die reisbureaus decennia hadden is voorbij. ,,Je kan overal een reis boeken.''
Volgens Van der Heijden is een reisbureau dat alleen maar reisbureau is, wel een uitstervend ras. ,,Maar voor alle reisbureaus geldt, als er niemand meer komt, houdt het op.'' ANP