Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

PostNL zet in op internet

09-05-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
PostNL-exTNT_01.jpg
PostNL, het postbedrijf dat naar verwachting eind mei van TNT wordt afgesplitst, denkt de komende jaren te kunnen groeien door de opkomst van het winkelen via internet. Dat bleek maandag uit presentaties van het nieuwe bedrijf voor analisten.
De bezorging van producten die via internet worden aangeschaft kan volgens PostNL, samen met de groeiende internationale activiteiten, de aanhoudende daling van het aantal normale poststukken compenseren. Daardoor moet er ondanks de krimp van de Nederlandse postmarkt toch sprake zijn van een kleine omzetgroei bij PostNL in 2015. Dit jaar komt de omzet van het postbedrijf waarschijnlijk uit op hetzelfde niveau als in 2010.
Krimp opvangen
De markt voor kleine pakketten groeit in Nederland dankzij de opkomst van internetwinkels volgens PostNL van 1,1 miljard euro in 2010 tot 1,3 miljard euro in 2015. In 2010 had TNT Post op die markt een aandeel van 39 procent. PostNL denkt dat aandeel te kunnen laten groeien door goede service. Zo geeft het klanten zekerheid over het tijdstip waarop producten worden afgeleverd en worden nieuwe initiatieven genomen om de veiligheid van het onlinewinkelen te vergroten. Om de dienstverlening te verbeteren bouwt PostNL in de komende jaren zeventien nieuwe sorteercentra.
Samenwerking
PostNL zal openstaan voor samenwerking met internationale partijen, liet aanstaand bestuursvoorzitter Harry Koorstra weten. Daarbij kan het gaan om grote partijen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Bij verdergaande liberalisering van de postmarkt in België kan samenwerking in dat land ook interessant zijn, stelde hij. TNT Post is momenteel ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië. Het bedrijf verwacht de omzet in die landen, waar het de op een na grootste postbezorger is, de komende vier jaar met bijna 10 procent te kunnen laten groeien. De concurrentie van Sandd kost PostNL marktaandeel op de thuismarkt, voorspelde Koorstra. Hij verwacht dat PostNL in 2015 een marktaandeel van 70 tot 75 procent heeft in Nederland. In 2010 had TNT Post nog 83 procent van de markt in handen. TNT wil de divisies Express en Post splitsen in twee aparte beursgenoteerde bedrijven. Als de aandeelhouders hier op 25 mei mee instemmen gaat TNT Post zelfstandig verder onder de naam PostNL. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor