Plan voor meer uitleg over verzekeringen
02-07-2012
• leestijd 1 minuten
Consumenten moeten nog iets beter worden beschermd tegen verzekeraars en frauduleuze beleggers. De Europese Commissie lanceert dinsdag drie voorstellen hiertoe, zo bleek maandag in Brussel.
Openbaren
Voortaan moeten ook autoverhuurders en reisbureaus informatie openbaren over hun provisie voor bijvoorbeeld reis- of autoverzekeringen. Nu geldt die informatieplicht alleen voor tussenpersonen. Nieuw is ook dat de verzekeraars de gegevens ook moeten melden als ze direct aan klanten verkopen, bijvoorbeeld via websites.
Informatie
Om de klanten beter voor te lichten moeten klanten standaard twee pagina's informatie krijgen bij de aankoop van ingewikkelde verzekeringen of beleggingen. Dit is een zogeheten Key Information Document, afgekort tot KID. De brochure moet voorkomen dat ook in andere EU-landen schandalen ontstaan zoals de woekerpolis-affaire in Nederland: Veel kopers van een levensverzekering wisten niet dat buitensporig veel inleg opging aan provisie.
Oplichting
EU-commissaris Michel Barnier (Interne Markt) wil de Europeanen ook behoeden voor een tweede Madoff-zaak opduikt. Deze Amerikaan beheerde een beleggingsfonds, waarmee hij zijn klanten voor 65 miljard dollar (ruim 50 miljard euro) oplichtte. De Europese Commissie wil strikte regels voor zulke fondsen. Bovendien moet het makkelijker worden om geld terug te eisen als de belegger er met het geld vandoor gaat.
Plannen
Als het Europees Parlement en de EU-landen akkoord gaan met de plannen kunnen ze over 2 à 3 jaar in werking treden.
ANP