Er zijn opnieuw verschillende nepmails in omloop namens PostNL. Via links in deze mails kun je zogenaamd de bezorgstatus van een pakket volgen, maar op deze manier hopen oplichters jouw rekening leeg te trekken. Reden genoeg om er niet op in te gaan.
In de afbeelding boven dit bericht zie je een tweetal voorbeelden. De huisstijl van PostNL is voor de gelegenheid even geleend, maar aan de wat rare opmaak of de ongebruikelijke zinsbouw kun je eigenlijk wel zien dat het niet echt is, zolang je goed oplet.
Het is de afzender van dit soort mails eigenlijk altijd om geld te doen. Hoe werkt dat precies?
In dit soort mails zit altijd een link waar je op moet klikken. Klik je op de knop met de tekst 'Hier controleren' of iets vergelijkbaars? Dan beland je op een nagemaakte website in de PostNL-huisstijl waar je zogenaamd een betaling moet doen: het gaat in het geval van valse mails namens PostNL of andere koeriersdiensten meestal om ontbrekende verzendkosten.
Deze verzendkosten moet je betalen via internetbankieren. Helaas zijn de inlogomgevingen van verschillende banken nagemaakt en op de valse site geplaatst. In werkelijkheid geef je zo je inloggegevens af aan oplichters die vliegensvlug jouw rekening proberen te plunderen.
Hieronder een tweetal voorbeelden van valse 'PostNL'-mails die momenteel rondgaan:
Van: PostNL
Verstuurd: 9 september 2022 om 11:23:32 CEST
Aan: [e-mailadres@voorbeeld.nl]
Onderwerp: Bevestiging / Confirmation *****************
Postnl BEZORGING MISLUKT
Hello,
We Konden uw pakket met bezorger, omdat er niemand aanwezig was om
voor de bezorging te tekenen.
We informeren hierbij dat we een adres bevestiging nodig hebben om de
palletverzending opnieuw te bevestigen.
HIER CONTROLEREN >
Kind regards,
Mijn PostNL Zakelijk Site Guest User
Van: Post.nl
Verstuurd: dinsdag 6 september 2022 01:28
Aan: [e-mailadres@voorbeeld.nl]
Onderwerp: HebJeJePakketOntvangen?*UdN8m
Controleer ** ******
Klik ****(Link)
Vrachtwagen Melding voor de levering van uw pakket ID#34******-***?
Tracking-ID 5841********** ****** (Link)
! We konden uw pakket niet bezorgen, omdat er niemand
aanwezig was om voor de bezorging te tekenen.
V We informeren hierbij dat we een adresbevestiging nodig
hebben om de pakketverzending opnieuw te bevestigen
HIER
*********** (Link)
Bron: Fraudehelpdesk
Meer over:
phishingmail, oplichtingstruc, phishingmails, postnl, oplichtingsmails, nepmail, oplichting, nepmails, valse e-mailsKrijg de laatste tijd bijna iedere dag een mail van deze aard. Heb ze direct verwijderd en de afzender geblokkeerd.
Een paar dagen geleden, in Amsterdam, sprak een Engelssprekende man mij aan. Hij vroeg om hulp bij de parkeermeter. Hij wilde voor € 7,50 parkeren maar hij had geen pinpas. Hij vroeg of ik dat met mijn kaart wilde betalen tegen het bedrag in contanten. Gelukkig kreeg ik meteen argwaan en ben er niet op in gegaan. Pas op dit is één van de manieren om je pinpas snel om te ruilen en achter je pincode te komen. TRAP ER NIET IN!
Ik krijg sinds 3 dagen ook van deze mails, soms 2 per dag, elke x als spam markeren, maar ze blijven maar komen. Enig idee om dit te stoppen?
Valse mailtjes altijd melden bij Fraude helpdesk: valse-email[at]fraudehelpdesk.nl
Mede in de hand gewerkt door PostNL zelf omdat ze geen briefjes meer in de bus doen wanneer bezorging niet lukt, maar zijn overgegaan op mailmeldingen. Heb je de PostNL app, dan zie je de bezorgmeldingen ook, maar dan wél van een betrouwbare bron. Overigens komt dit soort nepmails ook voor met misbruik van andere pakketdiensten (DHL, UPS, enz.)
Ik heb er al meerdere ontvangen. Direct in de prullenbak en prullenbak legen.
Klopt, ik heb deze nepmails ook ontvangen en meteen verwijderd. Daar ik veel online bestel welke regelmatig door Post NL bezorgd wordt viel mij direct op dat dit een nepmail was. Top dat Kassa hier aandacht aan besteed.
Ik werk zelf op distributie post. NL dus ik krijg pakket al via chauffeur gelijk op werkvloer of hij stuurt me privé app als ik er niet ben. En als hij vrij is weet zijn vervanger ook dat hij kan afgeven via werk voor mij
Helaas niet 1 in 4 dgn tijd maar bijna 15 stuks helaas word ik er nu niet goed meer van
Andersom gebeurt ook. Ik bestel nooit iets, maar een half jaartje geleden belde postnl aan met een pakketje voor mijn adres maar met een andere naam erop. En nee in mijn huis heeft nooit iemand anders ingewoond, ben de eerste bewoner. Geweigerd om aan te nemen. Een paar weken later weer, en een weekje later weer nog een keer. Toen belde buurman bij me aan en vertelde van : Ik heb een pakketje voor je aangenomen , je was niet thuis. Aangezien het niet mijn naam was die er op stond heb ik het niet aangenomen van buurman. Die vertelde tegen mij van: Voor mij is het ook niet, als je het niet aanneemt gooi ik het in de kliko want het is ook niet voor mij. Voor zover ik weet is het inderdaad ongeopend in de kliko belandt. Nadien nooit meer last van gehad en ook nooit telefoontjes of mailtjes of brieven hierover gehad.
Het aparte is dat ik deze, valse, mails ook kreeg nadat DHL iets niet leverde ( pas een dag er a). Is de site van DHL dan gehackt?
Ik krijg daar sinds twee weken ook berichten van dat ik eerst de verzendkosten moet betalen ik gooi ze gelijk in de vuilnisbak
vandaag ook zo'n email ontvangen. Als je niets bestelt via 'n website hoef je daar ook niet op te reageren
Gewoon op email verzender kijken. Als het geen normale naam is met op einde .post.nl gewoon direct naar spam of prullenbak. Dat geld eigenlijk voor alle email. Beetje normaal bedrijf heeft geen email adressen met rare namen , cijfers of tekens. of email adres uit buitenland( bij Nederlandse bedrijven)
Als ik een dergelijke mail krijg dan ga ik naar de mail van verzender zelf(webwinkel), omdat die vaak ook de tracking link sturen of via je account op hun website om te checken waar mijn pakje is. De originele links van post.nl zijn duidelijk genoeg, staat ook altijd de afzender in vermeld enz, zijn prima te controleren of die echt zijn
Ik heb ook 2 valse mails ontvangen, ik wist zeker dat ik niks besteld had, en was gewoon thuis. Het kan voorkomen worden als de post.nl daadwerkelijk aan de deur was geweest een kaartje in de brievenbus doet, en dat hebben ze afgeschaft. Zo krijgen oplichters vrij spel.
Ik krijg bijna dagelijks berichten waarbij ik op een Track&Trace-link moest klikken en dan twee euro betalen voor het afleveren. Ik reageer soms dat ik bij aflebvering kontant betaal, maar die mail is dan onbestelbaar. Waarom zou ik 2 euro met creditkaart-gegevens moeten betalen en is er geen iDeal-optie ? Dat is niet vertrouwenwekkend, dus dan ben ik er snel klaar mee.
Krijg deze maild inderdaad ook al een week bijna elke dag. Vandaag als spam gemeld bij google. Vreemd dat ze om een adresbevestiging vragen terwijl ze zeggen voor de deur te hebben gestaan. Wij hebben een vaste bezorger voor paketten die ons heel goed kent vandaar de alarmbellen bij ons.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!