Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Pas op: Kassa waarschuwt voor telefonische oplichting

26-07-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
600x275_consunieuws_phishing_03.jpg
Regelmatig krijgt Kassa op de redactie vragen van bezorgde consumenten over telefonische oplichting, of phishing, door nepmedewerkers van Microsoft. Hoe verloopt zo'n gesprek? Luister naar een onthutsend gesprek dat een oplettende kijker opnam en naar Kassa stuurde.
Wat is het gevaar?
De fraudeurs bellen willekeurige consumenten. Ze doen zich voor als medewerker van de Windows Helpdesk, Windows Service Center, Microsoft Service Center, Microsoft Ondersteuning en Microsoft Support. Met een trucje proberen de fraudeurs schadelijke software te installeren, zodat ze toegang krijgen tot de computer. Daarmee kunnen ze misbruik maken van bijvoorbeeld gebruikersnamen en wachtwoorden voor internetbankieren.
Hoe gaat het gesprek?
Allereerst wordt er verteld dat u een virus op uw computer heeft. Daar kan de nepmedewerker u natuurlijk mee 'helpen'. De oplichter wil vervolgens dat u een programma installeert. Het programma in bovenstaand fragment, genaamd Ammyy Admin, is ontwikkeld om in combinatie met een code, op afstand een computer te besturen, ook wel 'remote desktop software' genoemd. Door dit programma te installeren krijgt de beller toegang tot uw computer. Als hij daarin eenmaal geslaagd is laat hij u allemaal vensters zien waarmee het lijkt alsof u een virus op uw computer heeft, wat natuurlijk niet zo is.
Nooit betalen!
De oplichters zeggen dat ze het probleem kunnen oplossen. Daarvoor moet u dan wel diep in de buidel tasten. De bedragen die rond gaan over internet liggen tussen de €100 en €250. Natuurlijk moet u nooit betalen en direct de Ammyy Admin software verwijderen.
Wat moet u doen?
Als u gebeld wordt door een een nepmedewerker met een Pakistaans of Indiaas accent die een verhaal over een virus vertelt: meteen ophangen! Besluit u om toch verder te luisteren en de software te installeren, verwijder deze dan zo snel mogelijk op het moment dat u min of meer gedwongen wordt om te betalen. Gebruik een betrouwbare virusscanner of spywarescanner waarmee u kunt controleren of er niet alsnog schadelijke software op uw computer staat. Raadpleeg desnoods een computerexpert. Luister hierboven hoe een dergelijk gesprek gaat.
In onze uitzending van 1 september 2012 besteedden we ook al aandacht aan deze vorm van oplichting.
Bent u wel eens gebeld door een dergelijk persoon?
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!