Kassa

Pakketbezorger gemist? PostNL stopt met 'niet thuis'-briefjes in de brievenbus

  •  
08-04-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
21290 keer bekeken
  •  
postnl_nietthuis_20220408

PostNL stopt vanaf 1 juli 2022 met het achterlaten van de zogenaamde 'niet thuis'-briefjes in de brievenbus. Momenteel krijgen klanten zo'n briefje als een pakket niet kon worden afgeleverd. Voortaan gaat PostNL mensen informeren via e-mail of via de eigen PostNL-app. Volgens PostNL scheelt dat zeker 70.000 kilo papier op jaarbasis.

Je kent het wel: je hebt iets besteld, maar je loopt de bezorger nét mis op het moment dat jouw pakket bezorgd moest worden.

In dat geval vind je meestal een briefje van PostNL in de bus met instructies of aanwijzingen. Jouw pakket is bijvoorbeeld afgegeven bij de buren, er vindt op een ander moment een tweede bezorgpoging plaats, je kunt je pakket afhalen bij een afhaalpunt óf je kunt zelf een nieuwe afspraak plannen.

Informatie per e-mail of via de PostNL-app

Maar aan deze briefjes komt per 1 juli 2022 een einde. Vanaf dat moment krijg je alleen nog informatie over je niet-bezorgde pakket via e-mail óf via de eigen PostNL-app.

Volgens PostNL staan bezorgers in 9 procent van alle gevallen voor een dichte deur op het moment dat er een pakket moet worden bezorgd. Door het 'niet thuis'-briefje af te schaffen, verwacht PostNL niet alleen papier, maar ook tijd te besparen.

Daarnaast denkt PostNL dat mensen liever geïnformeerd worden via de mail of de app, aangezien deze informatie een stuk actueler is.

Bron: ANP

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

endemion
endemion13 apr. 2022 - 19:38

Dat geeft de bezorger (postnl in het verlengde) natuurlijk een goed excuus om net alsof te doen of hij aan de deur is geweest wanneer die gewoon flink achter liep, meteen doorstuurt naar het "ga maar zelf afhalen loket". Zonder fysiek bewijs of er daadwerkelijk iemand aan de deur is geweest. Wordt ook weer leuk fout met cijfers omgegaan hier op kassa. Die 70 000 kg aan papier. Noem maar weer het hoogste nummertje. Dat zijn nog niet eens 9 pallets. Dat is minder dan 1/3e vrachtwagen. Wat een aanfluiting om als excuus te gebruiken. Zo zie je maar weer dat het nikst met papierbesparing te maken heeft en alles met digitalisering van alles wat maar gedigitaliseerd kan worden, waar zo makkelijk controle over uitgeoefend kan worden. "Ja meneer er staat in ons (heilige) systeem dat het (voedsel) pakket is afgeleverd, u kunt hoog of laag springen, uw bewakingsbeelden vertrouwen wij niet. Wij zijn onschendbaar. Misschien een beetje overdreven dat laatste... vooralsnog (kan ook vast erger).

ajlpd
ajlpd11 apr. 2022 - 11:13

Wij gebruiken de app en een tijd. Héél handig, ook doordat je een bericht in je email krijgt. Het emailadres heb je opgegeven bij het aanmelden van de app. Met de bezorgers (ook andere dan PostNL) dat pakketen mogen worden achtergelaten in een daarvoor bestemde tuinkussenbox. Ze hoeven niet eens aan te bellen. Wel heb ik tegen ze gezegd dat ze nooit zelf mogen tekenen dat ik het ontvangen heb, want dat gaat ze hun baan kosten. Goede afspraken maakt goede vrienden!

adriaan2
adriaan211 apr. 2022 - 9:34

Voor mij hoeft post.nl en andere couriersdiensten niet langs te komen. Ik laat wat ik heb besteld op een afhaalpunt komen. Belast ik de buren nergens mee. Het is idd sneu voor mensen zonder computer e.d. Onze familie en vrienden weten dat we elkaar onderling niets moeten opsturen. Komt wel als we elkaar zien.

klavergerard
klavergerard9 apr. 2022 - 12:47

Niet iedereen heeft een computer! Laat staan een e-mailadres. Ik kan mij voorstellen dat iemand een verrasingspakketje besteld t.a.v. een ander adres. Hoe denkt de PostNL dit op te lossen?

gewoon Vera
gewoon Vera9 apr. 2022 - 8:47

PostNL is in de afgelopen paar jaar echt miserabel geworden: als ze hun "eigen" afhaaladres niet kunnen vinden óf er iets dat tot vertraging erheen kan leiden op hun route ligt ó ze snel thuis willen zijn of wat dan ook dan doen ze maar wat: onlangs belandde een pakje van mij in een andere stad, zo'n 12km verderop en ik moest tot twee keer aan toe langer dan een kwartier met hen chatten voor ik wist, waar mijn pakje überhaupt was. Vervolgens bleek het hen onmogelijk om het pakje naar het oorspronkelijke afhaaladres te sturen en moest ik opnieuw bestellen. Het ging om een verjaardagscadeau voor mijn kleinzoon dat ik normaal al een week voor zijn verjaardag in huis had gehad maar dankzij PostNL pas drie dagen na dato! Dit was bepaald niet de eerste keer dat het hinderlijk mis ging maar hier kwam echt al het disfunctioneren bij elkaar.

lampje1watt
lampje1watt8 apr. 2022 - 23:27

Er wordt gezegd, je kunt via internet bestellen, dan kun je .... Nooit computer gehad, geen smartphone. Kan er niet mee overweg; leercurve, vingers bibberen te veel, touchscreen reageert ook slecht op oude, dunne vingers,... Niet alle pakketten zijn besteld door de ontvanger, familie of vrienden willen je verrassen en sturen een pakje. Twee weken later (of, buitenland: maanden) verbaasd telefoontje waarom het pakje is teruggestuurd. OF gaan denken, overleden? Ik (mantelzorger) bekijk de app, zie geen mogelijkheid een 2de adres en naam op te geven. Kan 2 accounts maken maar zal dan regelmatig moeten omschakelen? App uitloggen van ene account inloggen met andere om te zien of er misschien een pakje niet afgeleverd kon worden ivm. "niet thuis"? Of een tweede smartphone aanschaffen?

gjvw
gjvw8 apr. 2022 - 14:57

Ik ben niet één van de jongsten meer. Weet u nog vroeger, die domme Belgen grappen te over. Da's allang ook over. Daar is men kennelijk veel voortvarender omtrent Post NL. Hier zou eerst een commissie worden ingesteld. Daar pakken ze gewoon de top op. Een ouwe mens hè, is altijd thuis en niet staan de buren paraat. En ja de arbeidsomstandigheden van de zzp'ers zijn ook hier bedenkelijk. Tijd is geld dat telt. En van de politiek hoef je niets te verwachten, zijn alleen met eigen ego bezig. Kiezers, wat is dat? Op alle fronten. Debat Bla Bla Bla maar ik ben weer in beeld. Een ergernis omtrent alle echte problemen, een schande dat wat ik wil moet jij dit willen voor mijn club. Vertrouwen nihil, nada, noppes. Off Topic maar wel de basis van voor geen oplossingen.

vroegenvogels
vroegenvogels8 apr. 2022 - 14:20

Voorkeur:ophalen bij ophaalpunt.Voordeel: hoef niet thuis te blijven en minder verkeer .

4 Reacties
vdbemt
vdbemt8 apr. 2022 - 21:36

En hoe gaan we allemaal naar dat ophaalpunt? Dat is geen verkeer?

JannieBoe
JannieBoe9 apr. 2022 - 5:39

We gaan niet in een busje naar het ophaalpunt. Tenminste, die kans is erg klein.

gewoon Vera
gewoon Vera9 apr. 2022 - 8:50

Ha ha ha! En als ze dan hun eigen ophaaladres niet kunnen vinden of er gewoon geen zin in hebben? Lees mijn gedetailleerde beschrijving hieronder eens en huiver.

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 apr. 2022 - 14:18

Het meeste (weinig) wat ik bestel past in de brievenbus. Een wandeling naar AH of de copyshop is ook geen probleem.

vroegenvogels
vroegenvogels8 apr. 2022 - 14:14

AHet heeft mijn sterke voorkeur pakketten op te halen bij een ophaalpunt.Voordeel : hoef niet thuis te blijven en minder verkeer.

marij van de put
marij van de put8 apr. 2022 - 13:59

Het is hier, in het verleden, al vaak gebeurd, dat de pakketbezorger een briefje in mijn brievenbus deed, terwijl hij nog niet eens aanbelde en ik wèl thuis was. En ja, mijn bel doet het, maar ik woon wel op de derde etage ! Kortom sommige (luie) bezorgers, doen niet waar ze voor aangenomen zijn en die wordt het nu nòg makkelijker gemaakt.

2 Reacties
tenormin
tenormin8 apr. 2022 - 14:50

Helemaal mee eens. Ik kan niet eens naar buiten en toch: dan ligt er weer een briefje. Kan ik weer mijn buurvrouw lastig vallen of ze pakket elders wil afhalen voor me.

pietencorrie
pietencorrie8 apr. 2022 - 15:19

Dat is mij ook verschillende keren gebeurt, niet bij de directe buren gebracht maar 3 hoog, terwijl ik op de begane grond zit. De service wordt er niet beter op!

andreas1946
andreas19468 apr. 2022 - 13:50

Weer een maatregel om te bezuinigen. Service is er vandaag de dag haast niet meer.

1 Reactie
gewoon Vera
gewoon Vera9 apr. 2022 - 8:53

Service? Ze doen- de goeden niet te kwaad gesproken maar er zijn niet zoveel goeden - niet waarvoor ze worden betaald, waarvoor PostNL contractueel is verplicht. Vergeet niet: bezorgen van brieven en pakjes is hun core business, de reden van hun (PostNL) bestaan en er staan zakelijke overeenkomsten aan ten grondslag.

.Harry.
.Harry.8 apr. 2022 - 13:31

Hoe komen ze aan het emailadres??. En dat moeten ze ook invullen.!! Kost dat geen tijd?? Waar blijft de privacy ??

1 Reactie
John1313
John13138 apr. 2022 - 14:56

Ze kennen uw naam, adres woonplaats en weten waar u uw inkopen doet (pakketjes besteld) U bent actief op Internet, o.a. dit forum met zelfs uw foto in het profiel. Hoezo privacy??? Ik maak me veel drukker om mijn moeder die geen Internet/email adres heeft en ook geen smartphone met app. Hoe wordt zij geïnformeerd? Er zijn best nog wel veel mensen die niet zo digitaal zijn.

pierre60
pierre608 apr. 2022 - 13:02

Ik krijg de laatste tijd steeds een briefje waar helemaal niets op staat. Zoek het maar uit op internet waar je je pakket kunt ophalen. Hopelijk komt in de app meer duidelijkheid.

gerardvantol
gerardvantol8 apr. 2022 - 12:58

Volgens mij stoppen ze alleen maar, omdat 90% van de pakketrijders de Nederlandse taal nauwelijks machtig is en dus geen briefje kunnen invullen.

2 Reacties
JannieBoe
JannieBoe8 apr. 2022 - 14:07

Nogal vervelende en stigmatiserende reactie. En nergens op gebaseerd ook nog

nipe1
nipe19 apr. 2022 - 16:43

ik heb al tekeningetjes gekregen met de plaats waar ik mijn pakketje kon vinden! een laptop van 700 euro!

marleenvanh
marleenvanh8 apr. 2022 - 12:40

Zolang je dan, als ontvanger, dan maar zelf kan aangeven bij WELK afgifte punt het pakket terecht komt! (Dat hoeft dus niet die het dichtst bij het adres van de ontvanger te zijn....). En, hoewel ik zelf geen probleem heb met (GOEDE!) digitale informatie, er zijn nog steeds, best wel veel, mensen die daar -om welke reden dan ook- geen gebruik van KUNNEN maken! Denk ook even aan die mensen!

1 Reactie
endemion
endemion13 apr. 2022 - 19:52

Die lui hebben poop aan oude mensen. Zij denken toch van die generatie is over een paar jaar weg dus who cares. Daarom vind ik het een slecht tegenargument om te gebruiken. Een beter excuus is om te klagen over het feit dat er nu verplicht wordt om een email adres te koppelen aan een fysiek adres. In principe heeft een bezorgdienst dat niet te eisen, vragen mag en kan in veel gevallen handig zijn maar eisen... Dan mag je nog blij zijn dat je niet zoals in Duitsland bv een ID moet overhandigen om gebruik te kunnen maken van die automatische afhaal/bezorg kasten.

ChristinaG
ChristinaG8 apr. 2022 - 12:32

De bezorger v PostNL die bij ons komt heeft die briefjes al lang afgeschaft🤣 Hij zet het pakketje altijd gewoon voor de deur, thuis of niet thuis

1 Reactie
gjvw
gjvw8 apr. 2022 - 14:35

En staat het er nog als u thuiskomt. Dan heeft u hedendaags geluk.

C. F. M. Buijs
C. F. M. Buijs8 apr. 2022 - 12:26

Niet mee eens!

sterren28
sterren288 apr. 2022 - 12:24

Meestal gooien ze deze briefjes ook bij appartenten in de bus zonder te bellen en kun je zelf het pakket afhalen bij een ophaal centrum.

vdbemt
vdbemt8 apr. 2022 - 12:20

Dat is hier al enkele maanden zo. Is NIET handig. Niet iedereen zit de hele dag of dagen achter zijn e-mail. Of gebruikt überhaupt e- mail.

gscager
gscager8 apr. 2022 - 12:12

wat een onzin

aad piraat
aad piraat8 apr. 2022 - 12:04

Het zou zeker al de helft van de papierwinkel schelen als de paketbezorgers de gelegenheid kregen lang genoeg te wachten om iemand de gelegenheid te geven de deur te openen. Te noemen redenen; Bejaarden, hulpbehoevenden, van de afwas of het toilet afkomen of van het achtererf of de bovenverdieping komen en ga zo maar door. Ook ik heb ze regelmatig na eenmalig op de bel te hebben gedrukt direct weer zien instappen en wegrijden en heb geen smartphone en ik app niet en beperk de accountgekte ook nog tot een uiterst minimum. Van enige service of dienstbaarheid is in het tomeloze winstbejag vandaag de dag geen enkele sprake meer.

1 Reactie
Rieel  David  not Robert fraudeur
Rieel David not Robert fraudeur10 apr. 2022 - 7:22

Bij is zakelijk waarde ik kleding tegoed collbleu en mediamarkt lieten veel toe ik kreeg niks binnen bleek bv coolbleu 14 emailadres van mijn voor bestellingen die gast naaide alles

Mikske10
Mikske108 apr. 2022 - 11:52

Goed idee. Ik heb de post.nl app al geïnstalleerd en zie welke post ik krijg en wanneer en als mijn pakket is ontvangen en gesorteerd is bij Post.nl en als de bezorger onder weg is. Top. Werkt perfect en ik ben er blij mee.

2 Reacties
foutjebedankt
foutjebedankt8 apr. 2022 - 12:14

De app van postnl werkt ook niet goed. Geeft vaak geen post aan, terwijl die er wel blijkt te zijn.

gewoon Vera
gewoon Vera9 apr. 2022 - 8:57

Nou dan heb je mazzel: de informatie deugt heel vaak niet.

reiner
reiner8 apr. 2022 - 11:45

Wat post nl betreft nooit een brief ontvangen sinds er geen postkantoor meer is.Toch levert post nl in mijn regio een uitstekende service zeker sinds ik in de gehandicapten zorg in 2006 woon.Allemaal persoonlijke ervaring maar kassa een top programma ook Amper doet goed haar best alles is anders geworden

1 Reactie
Rieel  David  not Robert fraudeur
Rieel David not Robert fraudeur10 apr. 2022 - 7:23

Post nl niemand werkte mee al afhaal punten zien toch ook gezicht en nog kon ruin doorgaan wereldwijd

sjeffanaat
sjeffanaat8 apr. 2022 - 11:36

belachelijk dit, de reden kunnen ze gewoon doorrijden , en zeggen waren niet thuis, mensen die geen email of een app hebben weten dan van niks, mijn moeder heb geen van beide hoe moet zij nu weten wanneer haar pakket komt, want na 14 dagen gaat het retour K.T postnl

Karin en Erik Rodenburg
Karin en Erik Rodenburg8 apr. 2022 - 11:35

Je kunt tegenwoordig dus alleen maar post ontvangen als je digitaal vaardig bent, jammer voor alle mensen die het geld, mogelijkheden en/of de kennis niet hebben voor een computer.

5 Reacties
JannieBoe
JannieBoe8 apr. 2022 - 14:05

Dat valt wel mee toch? Als je een pakketje via internet kunt bestellen dan ben je toch digitaal vaardig. Een track and trace code van Post.nl aanklikken is dan ook niet al te lastig.

tenormin
tenormin8 apr. 2022 - 15:13

Jannie Boe. Ik bestel ook via Internet, gewoon met PC. Ik heb geen mobiele telefoon, geen app ect. Dat is veel te duur voor me. En niet alle zaken sturen je een track en trace code. Dus ik moet wel zorgen dat ik ergens bestel die met PostNl verzend, dan krijg ik keurig te zien.

JannieBoe
JannieBoe8 apr. 2022 - 17:03

Als u bestelt geeft u toch uw email-adres op? Zo'n adres heb je ook nodig om te publiceren op de site van Kassa toch? Op dat adres komt dan de info van Post.nl binnen. Gewoon op je PC, zonder apps en mobiele telefoon.

gewoon Vera
gewoon Vera9 apr. 2022 - 9:02

JannieBoe: het zijn niet altijd pakjes die men zelf heeft besteld maar ook, die door anderen naar iemand worden gezonden en dat kan dan vaak de hoogbejaarde dof gehandicapte ouder zijn die helaas niet digitaal vaardig is (zelf ben ik bijna 80 maar zit sinds 1985 achter computers dus mij lukt het wel maar ik help vaak buren die het niet kunnen).

JannieBoe
JannieBoe9 apr. 2022 - 9:45

Goed zo Vera, gewoon mensen blijven helpen. Samen komen we er wel uit. De buren mogen bij zijn met zo'n buurvrouw.

linx
linx8 apr. 2022 - 11:31

Regelmatig meegemaakt dat ik online de melding "niet thuis" kreeg terwijl ik gewoon thuis was. Het briefje is eigenlijk ook meteen bewijs dat ze daadwerkelijk aan de deur zijn geweest. Alle papier wat ik binnenkrijg gaat de papierbak in en word dus verzameld en recycled. Gewoon doorgaan met de "niet thuis" briefjes!!

kaartendraak
kaartendraak8 apr. 2022 - 11:30

Dat betekent dus dat de verkoper altijd jouw e-mail adres aan een 3e persoon moet geven. Dat mag niet zomaar ivm de privacyregels, ik zie het helaas met DHL als ik wat bij Amazon.de besteld heb en DHL met mails over de bezorging komt. Ben ik in principe niet tegen, maar heb daar nooit toestemming voor gegeven, wat wel had moeten gebeuren. Dus ivm de privacyregels mag het al niet zomaar. Met die k.t apps ben je alweer verplicht om een mobieltje te hebben waar je al die onzin mee moet kunnen doen, dergelijke verplichtingen kan ook al niet opgelegd worden. En HOE bewijs je aan je buren dat zij een pakje van de bezorger ontvangen hebben? Moet ik mijn hele pc mee naar de buren gaan nemen? Of naar het ophaalpunt? En HOE weet je waar je pakje opgehaald kan worden als je geen mail ontvangen hebt? En hoe weten de mensen op het ophaalpunt dat JIJ het bent als je je pakje gaat halen? IK kan mijn pc niet onder de arm meenemen, want DAAR doe ik al dergelijke handelingen mee. Met een briefje is dat wat makkelijker, tenzij iemand je brievenbus leeghaalt. Maar ja, deden ze maar een briefje in de bus als je er niet bent en gingen ze ook maar eens netjes met onze pakjes om, dat zou al heel wat ergernis schelen. Niks afgedaan aan de bezorger van Post.nl die in mijn wijk rijdt, die is hardstikke netjes en goed in zijn werk, maar er zijn er bij.............

Nico van de Water
Nico van de Water8 apr. 2022 - 11:01

Principieel mee oneens! Alweer een bedrijf of instantie aan wie ik mijn gegevens via de app of een e-mail moet opgeven. En dus alweer een mogelijkheid voor criminelen om misbruik van mijn gegevens te maken!!

olifant99
olifant998 apr. 2022 - 10:37

in belgië, geen briefje, geen mail, helemaal niks je bent de ganse dag thuis, en zie je tegen de avond via de trackandtrace dat ze aan je deur geweest zijn, en er niemand thuis was en je pakje naar postnl punt gaat, wat dan ook nog 2 dagen duurt en je geen melding krijgt dat het daar is afgeleverd

Elpatasama1948
Elpatasama19488 apr. 2022 - 10:33

Ja hoor, zet maar voor de deur neer, hoor niet altijd de bel. Gelukkig heb ik een redelijk vaste bezorger, die toetert even.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!