Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Overstappen naar een andere bank? Zo gaat dat in de praktijk

01-03-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
35143 keer bekeken
  •  
geldautomaat pinnen pinpas betaalpas bank 1127
Je hebt de knoop doorgehakt en wilt overstappen naar een andere bank. Hoe regel je dat? Kun je je eigen vertrouwde bankrekeningnummer meenemen of niet? Wat regelt de overstapservice van banken? Wij belichten de praktische kanten van het wisselen van bank.
De redenen om over te stappen kunnen heel verschillend zijn. De een wil bijvoorbeeld naar een zo duurzaam mogelijke bank, de ander wil minder geld kwijt zijn aan z’n bankzaken en zoekt een goedkopere bank en weer een ander zoekt een betere klantenservice.

Kun je je bankrekeningnummer meenemen?

De eerste vraag die opkomt bij overstappers is: kun je het zo vertrouwde rekeningnummer van je betaalrekening meenemen naar een andere bank? Wel zo makkelijk natuurlijk.
Sinds 2014 is je rekeningnummer een IBAN-rekeningnummer. Hierin is ook je bankcode opgenomen, letters waaraan de bank waarbij je zit herkent. Wissel je van bank, dan krijg je dus automatisch een andere bankcode en daarmee sowieso een ander rekeningnummer. Nummerbehoud kan dus praktisch gezien niet.

Nummerbehoud Europees thema

De wens tot nummerbehoud bij het wisselen van bank leeft bij veel partijen in de Tweede Kamer. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft daarom De Nederlandsche Bank (DNB) onderzoek laten doen. Een jaar geleden kwam DNB tot de slotsom dat nummerbehoud in theorie wel kan. Daarvoor krijgt iedereen een eigen uniek alias (lees: rekeningnummer). Maar, dit praktisch uitvoerbaar maken is peperduur en zou bij voorkeur op Europese schaal moeten worden geregeld.
Minister Hoekstra heeft er bij de Europese Commissie (EC) op aangedrongen om nummerbehoud bij de overstap naar een andere bank op Europese schaal te realiseren. Maar het kan nog wel even duren voordat in Brussel alle neuzen dezelfde kant op staan. Het onderwerp nummerportabiliteit staat wel voor 2021 op de agenda van de EC.
Volgens DNB is het Nederlandse betalingsverkeer voor een overstapper nu al best efficiënt. Consumenten met een overstapwens zouden meer gebruik kunnen maken van de al bestaande Overstapservice.

Overstapservice van banken

Hoe werkt die overstapregeling, waar DNB over spreekt? Banken in Nederland hebben de gratis Overstapservice in het leven geroepen om overstappen makkelijker te maken. Je opent een rekening bij je nieuwe bank. Bij die bank geef je aan dat je gebruikt wilt maken van de Overstapservice.
Die dienst zorgt ervoor dat je oude bank alle bij- en afschrijvingen dertien maanden lang automatisch doorstuurt naar je nieuwe betaalrekening. Je nieuwe bank zet automatische incasso’s uit Nederland om naar je nieuwe rekeningnummer. Dit neemt je een boel geregel uit handen. Let wel: gebruikmaken van de service is vrijwillig. Wil je alles in eigen hand houden en regelen? Dan kan dat ook als je wisselt van bank.

Wat doe je zelf?

Afschrijvende instanties worden dus gedekt door de Overstapservice. Aan instanties of mensen die geld naar jou overmaken moet je zelf doorgeven dat je bankrekeningnummer is gewijzigd. Denk aan je werkgever of uitkeringsinstantie. Familie, vrienden en bekenden stel je ook zelf op de hoogte. Op je rekeningafschriften (papier of digitaal) zie je wie je oude rekeningnummer gebruiken en wie je dus nog moet informeren over je nieuwe rekeningnummer.
Niet onbelangrijk: voor incasso’s van buitenlandse bedrijven moet je ook zelf in actie komen en het nieuwe rekeningnummer doorgeven. Denk aan een abonnement voor bijvoorbeeld Spotify of Netflix.

13 maanden

Vrijwel al je bij- en afschrijvingen vinden minimaal minstens één keer per jaar plaats. De meeste partijen die geld van jouw rekening afschrijven komen in die periode wel een keer langs en worden ingelicht over jouw nieuwe rekeningnummer. Daarom heeft de Overstapservice een looptijd van 13 maanden en niet van pakweg een week of maand. Dan zouden er betalingen tussen wal en schip kunnen vallen en dat is nou juist niet de bedoeling.

Overstapservice: waar moet je verder nog rekening mee houden?

De Overstapservice is gericht op betaalrekeningen. Heb je bijvoorbeeld een creditcard die afkomstig is van je vorige bank? Dan kun je die niet meenemen.
Heb je een creditcard van pakweg een maatschappij als Visa of Mastercard? Dan hoef je enkel het nieuwe rekeningnummer eraan te koppelen.

Je bankpas(sen) kun je niet meenemen naar je nieuwe bank, je krijgt dus een (of meer) nieuwe.

Je oude bank kun je niet verlaten terwijl je nog rood staat. Je moet dus eerst geld bijstorten mocht dat het geval zijn.

Spaar je bij een andere bank? Vergeet niet om voor je spaarrekening de tegenrekening te wijzigen naar je nieuwe bankrekeningnummer.

De Overstapservice is voor particulieren maar ook voor mensen met een zakelijke bankrekening.

Je kunt de service digitaal en op papier aanvragen. Op deze pagina zie je welke banken meedoen met de Overstapservice, en bij welke de aanvraag kan met een digitale handtekening.

Wat is de Overstaphulp?

Het is misschien wat verwarrend, maar naast de Overstapservice bestaat er ook een Overstaphulp. Deze service wordt alleen geleverd door SNS, Regiobank of ASN Bank als je naar hen overstapt. Voorwaarde is verder dat je als klant afkomstig bent van ING, Rabobank of ABN Amro.
Via een speciale tool kun je een bestand met belangrijke informatie van je oude betaalrekening overzetten naar je nieuwe. Denk aan adressen en gegevens van mensen en bedrijven of instellingen met wie je bankzaken hebt gedaan.
Bronnen: ASN Bank, Consumentenbond, Overstapservice
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!