Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Oproep supermarkten aan overheid in Kassa: verlaag de btw op voedsel

12-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
719 keer bekeken
  •  
groente fruit supermarkt 1127

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wil dat het kabinet de btw op voedsel gaat verlagen. Die oproep doet directeur Marc Jansen van de brancheorganisatie van supermarkten maandagavond in het televisieprogramma Kassa. Jansen: “Iedere procent verlaging levert de consument 400 miljoen euro op.” Bij de supermarkten zelf is de marge te klein om veel aan de prijs te kunnen doen, aldus Jansen. Hij reageerde in de uitzending op de stijgende boodschappenprijzen zoals bij de 26 producten in Kassa’s Boodschappenmandje. Die werden in ruim 3 jaar maar liefst 21% duurder.

Op dit moment bedraagt de btw op levensmiddelen 9 procent. Jansen: “Wij zitten ook met de handen op de rug. Als ik denk aan lastenverlichting voor de consument dan kun je heel makkelijk de btw verlagen op voedsel. Stel dat je van 9 naar 4 procent gaat.” Supermarktdeskundige Paul Moers ziet wel wat in het voorstel van het CBL. Vooral basisboodschappen zouden daar volgens Moers voor in aanmerking komen. 

Koopkrachtactie

Maar Moers is ook kritisch op de supermarktbranche, hij vindt bijvoorbeeld dat ze een voorbeeld kunnen nemen aan Carrefour, onder meer actief in België. De supermarktketen heeft een koopkrachtactie gelanceerd waarbij meer dan 1000 ‘alledaagse producten’ voor minder dan een euro worden verkocht. In Nederland wordt dat voorbeeld maar mondjesmaat gevolgd, bijvoorbeeld door Dirk en Vomar. Volgens het CBL doen Nederlandse supermarkten echter al genoeg met aanbiedingen. Voor meer ondersteuning zou nu het kabinet aan zet zijn. 

Kassa’s Boodschappenmandje is een steekproef waarbij van 26 alledaagse producten in 6 supermarkten de goedkoopste variant wordt gezocht. Het gaat daarbij vaak om budgetproducten. Kassa voerde deze week de steekproef opnieuw uit in het kader van de #ikredhetnietmeer-campagne van het BNNVARA-programma. De totale prijs van het mandje ging met 21% omhoog sinds Kassa het prijsonderzoek in april 2019 voor het laatst uitvoerde. In de steekproef wordt geen rekening gehouden met de kwaliteit van producten. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor