Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oproep: geeft de distributieriem van jouw Citroën, DS, Peugeot of Opel problemen?

08-03-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
47584 keer bekeken
  •  
motorkap peugeot 3008 1127

Kassa is op zoek naar mensen die in een Citroën, DS, Peugeot of Opel rijden met een 1.2 Pure Tech motor met turbo. Deze motor is in diverse modellen van deze automerken gebruikt. Heb jij problemen gehad met de distributieriem van jouw auto? Laat het ons weten.

Het gaat om deze automerken en modellen:

Citroen: Citroen C3 en C3 Aircross, C4, C5 Aircross en Berlingo.

DS: DS3, DS4 en DS7.  

Peugeot: 208, 2008, 308, 3008, 5008, 408, 508 en Partner.

Opel: Corsa, Mokka, Astra, Crossland, Grandland en Combo. 

Mail jouw ervaring naar Kassa

Er zijn problemen met de distributieriem van dit specifieke motortype. Heb je hier ervaringen mee, of ben je daarvoor al bij de garage geweest?

Neem dan contact met ons op en mail je reactie naar: kassa@bnnvara.nl onder vermelding van "Distributieriem." Vergeet niet je telefoonnummer mee te sturen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (33)

Frank U
Frank U15 dec. 2023 - 10:47

In 2017 een nieuwe peugeot 3008 gekocht bij Mulder in Alblasserdam. Onlangs meldingen van oliedruk dus naar de garage gegaan en vastgesteld dat de distributieriem het probleem is. De dealer wil niets vergoeden omdta ik niet de exacte onderhoudsintervallen heb aangehouden (tijdens Corona stond de auto grootendeels stil voor de deur, maar dan moet toch de olie vervangen worden...). Gewoon regeltjes om onder de kosten uit te komen. Ook coulance regleing konden ze niet aanbieden, kosten vervanging €1400-1800. Kom daar nooit meer terug!

Danielle80
Danielle804 nov. 2023 - 23:17

Afgelopen week met mijn Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 3 cilinder naar de garage kunnen rijden kreeg motorstoring oliedruk storing, werd gebeld met de mededeling dat het er niet best uitzag distributieriem deeltjes die schade aangericht hebben in de auto wat de schade en kosten waren kon niet gezegd worden pas na openhalen auto maar goedkoop ging het niet worden en ze waren met dit veelvoorkomend probleem bekend... Geen garantie meer auto is nog geen 4 jaar oud en netjes in maart nog voor een grote beurt geweest....ECHT om te janken en onbegrijpelijk!

huijsh
huijsh24 aug. 2023 - 13:29

Dit is ook niet de eerste keer dat dit met een motor gebeurt. In 2010 kocht ik een Peugeot 5008 nieuw. Met een nieuw ontwikkelde THP motor. We kwamen uit het buitenland en waren in de naïeve veronderstelling dat er geen slechte auto's bestaan. Nou en dat hebben we geweten. De THP motor was ontwikkeld door BMW (zelfde als in dit verhaal). Ook hier een probleem met de motor. Na 100K km een olie verbruik 1 liter op 1000 km. De motor vervuilde extreem snel waardoor het olieverbruik snel de spui gaten uitloopt. We hebben nog redelijk veel geluk gehad met de motor maar er zijn ok verhalen dat de motor het volledig begaf bij 50.000 km of minder. Youtube staat vol met filmpjes die dit verhaal bevestigen. Peugeot begon als fietsen fabrikant. Ze hadden eigenlijk bij die fietsen moeten blijven. Wat een ramp.

H.R
H.R13 jul. 2023 - 11:32

Wij hebben in 2019 een nieuwe Opel Crossland gekocht. ik laat elk jaar een beurt doen dus ook in maart 2023. Omdat de dealer waarvan ik de auto destijds nieuw had gekocht niet meer bestaat ben ik naar de dealer gegaan die de andere dealer heeft overgenomen, daar moest ik de auto neerzetten en zou na 2 uur per mail een offerte krijgen, ik schrok erg van het bedrag wat ik zou moeten betalen € 688,00, daar stonden heel veel dingen in wat ik niet nodig vondt zoals de vloermatten, in de offerte stond bij de distributieriem een groene vink, dat betekent dus dat het goed is, omdat ik het bedrag erg hoog vondt ben ik naar een andere erkende garage gegaan, daar moest ik € 285,00 betalen voor de beurt, een uur nadat ik de auto gebracht had naar de andere erkende garage belde de monteur mij op met de mededeling dat de distributieriem vervangen moest worden omdat de zeek tussen de distributieriem en carter helemaal verstopt was met stukjes van de distributieriem, de monteur gaf ook aan dat hij gebeld had met de dealer waar ik eerst was geweest om te vragen of het bij hun bekent was met het probleem van de distributieriem, en zij gaven aan dat het bekent was bij hun. Ik ben 2 dagen later verhaal gaan halen bij de dealer van de eerste offerte, in het gesprek kon je merken dat je niet echt serieus genomen wordt en omdat ik naar een andere garage was gegaan had ik geen recht meer op coulance. Ook Opel Nederland heb ik gebeld en zij gaven ook aan dat ik geen recht meer had op coulance.

H.R
H.R13 jul. 2023 - 11:32

Wij hebben in 2019 een nieuwe Opel Crossland gekocht. ik laat elk jaar een beurt doen dus ook in maart 2023. Omdat de dealer waarvan ik de auto destijds nieuw had gekocht niet meer bestaat ben ik naar de dealer gegaan die de andere dealer heeft overgenomen, daar moest ik de auto neerzetten en zou na 2 uur per mail een offerte krijgen, ik schrok erg van het bedrag wat ik zou moeten betalen € 688,00, daar stonden heel veel dingen in wat ik niet nodig vondt zoals de vloermatten, in de offerte stond bij de distributieriem een groene vink, dat betekent dus dat het goed is, omdat ik het bedrag erg hoog vondt ben ik naar een andere erkende garage gegaan, daar moest ik € 285,00 betalen voor de beurt, een uur nadat ik de auto gebracht had naar de andere erkende garage belde de monteur mij op met de mededeling dat de distributieriem vervangen moest worden omdat de zeek tussen de distributieriem en carter helemaal verstopt was met stukjes van de distributieriem, de monteur gaf ook aan dat hij gebeld had met de dealer waar ik eerst was geweest om te vragen of het bij hun bekent was met het probleem van de distributieriem, en zij gaven aan dat het bekent was bij hun. Ik ben 2 dagen later verhaal gaan halen bij de dealer van de eerste offerte, in het gesprek kon je merken dat je niet echt serieus genomen wordt en omdat ik naar een andere garage was gegaan had ik geen recht meer op coulance. Ook Opel Nederland heb ik gebeld en zij gaven ook aan dat ik geen recht meer had op coulance.

Pietje78
Pietje7829 jun. 2023 - 16:55

Mijn distributie riem is vervangen (1.2 puretec motor) , en nu gebruikt mijn motor extreem veel olie (1 liter op 800km) Een auto met deze motor moet toch aan een emmissie norm voldoen die de fabrikant heeft aangegeven!? Ze laten klanten gewoon doorrijden en belasten het milieu met deze verbrande oliën. Vergelijkbaar met de sjoemel software van VW destijds. Kan een fabrikant dit zo maar maken?

sabien1
sabien120 mei 2023 - 13:52

Hallo, zijn er hier al meerder mensen die problemen hebben met hun auto na het vervangen van de slechte distributieriem. Overmatig olieverbruik en dergelijke. Bedankt. Mijn peugeot partner is de vier jaar voorbij, na de vele problemen en vervangen van de slechte distributieriem, begon de motor massaal olie te verbruiken. Met nog meer motorstoringen en problemen en dergelijke. Mijn auto staat nu al drie weken bij de peugeotdealer stil wegens motor kapot volgens hen. Geen vervangwagen beschikbaer, niets....

Gosia Korgol
Gosia Korgol14 mei 2023 - 8:12

Goedemorgen, vorig jaar kocht ik een auto bij een Peugeot-dealer. De auto is 10 maanden oud. Ik ging naar mijn monteur en hij zei dat de distributieriem beschadigd was, ik moet snel de distributieriem vervangen ... troef I 16.000 km gereden. Ik ben zeer ontevreden over deze situatie... De auto valt nog onder de garantie van Louwman, we zullen zien wat ze zeggen... het blijkt dat ik de distributieriem om de 2 jaar moet vervangen... Mijn auto is een Peugeot 2008, kentekenplaten zijn K977ZV Małgorzata Korgol.Problemen Met distributieriem

John persie
John persie22 apr. 2023 - 9:58

Opmerking vorige melding het gaat om Peugeot 5008 bouwjaar feb 2021.

John persie
John persie22 apr. 2023 - 9:55

Ik moest toevallig voor 20 k km beurt, kwamennze daarna pas met de opmerking dat hij vervangen moest worden. Is wel kosteloos gebeurd maar was netter geweest s”als peugeot een terugroep actie had gedaan!

Whisper11
Whisper1120 apr. 2023 - 13:40

Ben in merkgarage geweest. Kunnen niks voor mij betekenen daar dit een ingevoerde C3 aircross is.

rob6161616161
rob61616161615 apr. 2023 - 16:01

Ik heb een Peugeot 3008 van 2017 en thans 75000 km op de teller staan. Begin 2021 is de auto voor de terugroepactie bij een Peugeot garage geweest, er werd geconstateerd dat de riem goed was. Later is mij ook door de garage verteld dat er geen preventieve akties zijn uitgevoerd om verwachte problemen te voorkomen. Mede daarom heb ik besloten om de auto in oktober 2021 aan te schaffen. Tijdens de laatste servicebeurt bij Peugeot in februari dit jaar, bleek dat de distributieriem vervangen moet worden. Nog geen jaar eerder, tijdens de eerste servicebeurt (maart 2022) bleek deze nog goed te zijn. Ik heb een garantieclaim gedaan op kosteloze reparatie. Zulke claims worden slechts in behandeling genomen als alle servicedocumentatie en facturen beschikbaar worden gesteld en deze correct en compleet worden bevonden door Peugeot. Momenteel heb ik bij diverse garages opvragingen gedaan, hetgeen veel tijd kost en intussen staat mijn auto al een tijdje ongebruikt voor de deur. Voor mij is dit de omgekeerde wereld, er is een ontwerp/productiefout gemaakt door de fabrikant. Dit lijkt inmiddels aangetoond door legio voorbeelden van vroegtijdige schade en onacceptabele verhoogde veiligheid risico's voor bestuurders, passagiers en andere weggebruikers. Behoort Stellantis/ Peugeot hier niet haar maatschappelijke en wettelijke verantwoordelijkheid nemen?

Alex70
Alex703 apr. 2023 - 16:03

Bij telefonische navraag gedaan te hebben bij stellantis kreeg ik te horen dat mijn Peugeot 2008 bouwjaar 2019 niet in aanmerking kwam voor de terugroepactie alleen moest hij een motormanagement software hebben

Hendrik82
Hendrik8218 mrt. 2023 - 13:39

Ook wij hebben problemen (gehad) met onze Opel Grandland uit 2019. Dit zorgde voor levensgevaarlijke situaties op de weg. Met slechts 55.000 km op de teller een flinke kostenpost voor een auto van nog geen 3 jaar. Contact opgenomen met Opel Nederland deze konden geen coulanceregeling bieden omdat de auto niet in onderhoud was/is bij een officiële dealer. Zelfs onze eigen automonteur durfde het niet aan omdat het een bekend probleem van Opel is. Daarom stond de auto bij een erkende Opel dealer. Van Opel Nederland moesten we maar met de Opel dealer praten waar de auto stond over een coulanceregeling. Met veel moeite hebben we de totaalprijs iets naar beneden kunnen brengen. De auto rijd nu weer naar behoren en ze zeggen dat ze het op een andere manier nu hebben opgelost en dat het niet meer kan gebeuren. Ons zal het benieuwen. Van Opel Nederland hoef je mijn inziens niet veel te verwachten.

vidicam
vidicam13 mrt. 2023 - 23:01

ben in het bezit van een Picasso C3 met dezelfde problemen. Twee maal een email naar de garage gestuurd, maar geen antwoord. Ik vraag mij af hoe lang de Europese autofabrikanten dit vol gaan houden Alle Japanse merken geven nu al 6 a 10 jaar garantie. Wij van de PSA groep maken zulke slechte autos dat wij maar 2 jaar geven. Je bent niet wijs als je ooit nog een Citroen koopt

Quinten909
Quinten90913 mrt. 2023 - 21:21

Ik heb een Peugeot 2008 gehad uit 2016, Ik heb deze auto 18 dagen in bezit gehad en alleen maar mee problemen gehad Ik heb er 4 keer mee langs de weggestaan en hij had alleen maar oliedruk problemen de riem blijkt door de olie heen te lopen en slijt daarmee kleine rubberen deeltjes af deze komen in de terecht en kunnen daarmee je motor in de soep laten lopen Dit is bij mij ook achteraf gebeurd deze auto's zijn enorm slecht en mijn auto viel buiten de garantie voorwaarden Ik heb de auto naar 18 dagen ingeleverd en mijn geld terug gekregen voor mij nooit meer een auto uit de psa groep weeswijs en koop geen auto met een puretech motor Soms lijkt het een mooi deal maar deze auto's zijn enorm slecht en dat weten garages ook dus weet denk niet dat je een goedkope auto kan scoren die er mooi uitziet van deze auto's hebben een hele slechte motor mijn advies koop een Japanse automerk Deze zijn echt betrouwbaar in kwaliteit en comfort met de motor Succes allemaal

Ronald Werkhoven
Ronald Werkhoven13 mrt. 2023 - 16:59

Gelukkig op tijd, onder garantie riem kunnen vervangen 208 1.2 GT line. Bij keuring bleek er een RDW melding te staan over terugroepactie. (Zelf via post/mail niets hierover gehoord. Eind goed al goed. Gelukkig dacht mijn eigen garage mee, en raadde mij aan met Peugeot te bellen hierover. Aldaar is onder garantie de riem vervangen. (Was al enorm opgezwollen, en aan vervanging toe. Km stand 109.000. ,(officieel pas bij 170.000)

Danny Gr
Danny Gr13 mrt. 2023 - 10:33

Wij hebben in 2022 een Opel Grandland X gekocht uit 2019 met 47000 km op de teller. De bovag garantie die erop zat was 6 maanden en het garagebedrijf heeft een goede reputatie. 8 maanden en 20.000 km verder belanden we met een motorstoring (noodloop) in een gevaarlijke situatie midden op de snelweg. Al snel bleek dat het om de distributieriem ging die versleten was. Een dure grap! Het garage bedrijf heeft ons geholpen met een 50/50 regeling. Opel heeft geen oplossing voor deze motoren en het komt erop neer dat je om de 60.000 km simpelweg je distributieriem preventief moet vervangen. Er is inmiddels een terugroep actie op de RDW site: (Referentiecode RDW MGP220496 - 20-12-2022) Uiteraard heb ik hier op gereageerd door te bellen met Opel Nederland. Die gaf aan dat er geen terugroep actie is op onze Opel terwijl het hier wel degelijk om hetzelfde type motor gaat (EB2). Er is een hele discussie ontstaan maar de man kon mij niet verder helpen. Er kon geen Opel dealer controle vanaf om mijn zorgen te ontnemen. Support van Opel is slecht in dit soort gevallen. Inmiddels rijdt de auto weer prima, maar verbruikt hij wel naar mijn inzien veel olie. Ik hou mijn hart al vast, geen idee wat ik hiermee moet !? Het vertrouwen in Opel is gezakt tot een dieptepunt en we rijden niet op ons gemak in de auto. Bij elk piepje schiet ik al in de stress! Op vakantie met het gezin in deze auto durf ik niet aan.

1 Reactie
Pierre82
Pierre8226 mrt. 2023 - 15:04

Garage goede reputatie? Je zou wettelijk al 12 maanden garantie moeten krijgen van de bovag garage...

joop s te c
joop s te c12 mrt. 2023 - 15:42

Hallo, in maart 2022 opel grandland gekocht met 65000km op de teller, deze is niet gekocht bij een opel dealer, maar na 15000 km gereden te hebben oliedruk probleem, en je raad het al zeef in carter verstopt, dit kwam door een opgeloste distributie riem opel, alles vernieuwd en auto loopt weer top, zag daarna op de rdw een terugroep actie opels voor distributieriem, ik heb gebeld met opel nederland en die zijden me doodleuk dat ik pech heb gehad, dan had ik hem moeten laten maken bij een opel dealer om de kosten terug te krijgen, maar heb nooit enig bericht gehad, het zijn grofweg gewoon een stelletje legale oplichters die opel nederland.

Jos Niessen
Jos Niessen11 mrt. 2023 - 21:22

Ik ben in het bezit van een Citroen C4 Cactus met 1.2 Pure Tech motor met turbo. Bouwjaar September 2017. Bij een stand van 90.000 km in 2022 trad er een oliedruk alarm op. Na inspectie bij de Citroen dealer bleek dat de distributieriem versleten was. deeltjes hadden de inlaatzeef van de oliepomp verstopt. Door de dealer zijn de distributieriem vervangen, de waterpomp vervangen en de olie ververst. Na terugkoppeling van de dealer naar Citroen Nederland is alles onder coulance uitgevoerd. Voor mij dus geen enkele kosten. De dealer vertelde mij dat de limiet voor coulance 100.000 km en/of 5 jaar was. Wel vraag ik mij af of er een betere distributieriem is gemonteerd en of ik bij de volgende ca 100.000 km tegen hetzelfde probleem aan kan lopen. Misschien raadzaam om deze riem dan uit voorzorg dan te vervangen en daarmee een afgeschreven motor te voorkomen. Volgens de dealer heeft de nieuwe distributieriem een nieuw artikelnummer maar of dat betekent dat het een betere is kon de dealer mij niet vertellen.

Gert jan k
Gert jan k11 mrt. 2023 - 18:58

2 jaar geleden viel de auto in noodloop door een opgeloste distributie riem. Doordat er een terugroepactie was begonnen bleef de kosten beperkt. Wel 2 weken de auto kwijt geweest. Doordat mijn garage oplette is de auto verplaatst naar een ds dealer om gerepareerd te worden.

John Kolk
John Kolk11 mrt. 2023 - 11:37

Wij hebben in 2017 een Peugeot 2008 3 cilinder benzine gekocht. Wij hebben hem ingeruild i.v.m. het probleem van de distributie riem zich voordeed. Onderweg kreeg ik een melding “STOP”!!! Na uitlezen door mijn monteur ( geen dealer i.v.m. slechte ervaringen door harkgedrag). De monteur ontdekte een oliedruk probleem. Na even googlen de oorzaak gevonden, de riem dus. Hij heeft de carterpan verwijderd en het euvel werk zichtbaar, de hele zeef met prut (rubber van de riem). Hij heeft vanaf het begin foto’s gemaakt van de reparatie, welke ik u kan doen toekomen. Ik heb een mij bekende monteur gebeld die bij een Peugeot dealer werkt, die raadde mij aan ondanks dat ik niet meer voor onderhoud bij de dealer kwam, toch contact op te nemen met de dealer (in persoon). Dit heb ik gedaan, de receptionist heb ik een foto getoond van de verstopte zeef en gevraagd of hij al eens zoiets gezien had. Hij schudde van nee. Toen ik hem vertelde dat dit vanwege googlen overbekend moest zijn gaf hij het toe. Ik vroeg wat hij kon betekenen voor mij. Niets dus want de auto is daar na 2 jaar (garantieperiode) niet meer geweest en hij niet wist of er goede olie was gebruikt. Einde bezoek, ik heb de importeur gebeld, ik had niet gereageerd op een terugroepacties!!!. Geen enkele brief ontvangen, toen had ik maar op de site van het RDW moeten kijken. Ik heb toen het gesprek beëindigd. Ik heb de auto ingeruild om verdere kosten te besparen. Mijn monteur heeft een aantal foto’s gemaakt vanaf het begin. John

GroteBir
GroteBir11 mrt. 2023 - 11:10

Op de site van Peugeot NL kun je het chassisnummer van je auto invullen om te controleren of jouw auto in aanmerking komt voor de terugroepactie.

A. J. Scheper
A. J. Scheper10 mrt. 2023 - 14:41

Wij hebben een citroen Picasso 4 uit 2015 . Distributie riem vervangen daar na veel ellende en storingen gehad. Uiteindelijk komt er nu een nieuwe motor in. Heeft nog maar 43000 km gereden, en de motor verrot.

gj.vd.vlies
gj.vd.vlies10 mrt. 2023 - 12:10

ik heb geen last van een distributieriem ,maar een ding het is al van alle jaren eerst kort intervallen vroeger ook stuk, ze werden langer in termijn ook stuk, tegenwoordig een ketting ook problemen maar erg veel staat en valt met de juiste voorgeschreven olie en vervestermijn en daar voorkom je een berg gevolg van nou suc7

Frans niks
Frans niks9 mrt. 2023 - 23:37

Heb pas de distributie riem laten vervangen van mn Peugeot 208 bouwjaar 2017 deze was zo vergaan dat dr stukjes rubber in de oliepomp zaten was bij km stand 109 duizend km was bij toeval ontdekt grote beurt voor zelfde geld alles kapot gelopen.

Henk1938
Henk19389 mrt. 2023 - 21:44

Distributie bij 90000 vervangen,vorige week terugroep actie gehad alles was goed ....blijf graag op de hoogte....

Peter Boos
Peter Boos9 mrt. 2023 - 19:20

Opmerkelijk peugot 207 staat nu in garage daarvoor al vaak andere bougies erin gehad maar geen turbo wanneer wordt het uitgezonden?

WvandeWouw
WvandeWouw9 mrt. 2023 - 13:00

Wij hebben recent een Peugeot 3008 aangeschaft en er is inderdaad een terugroepactie. Ik moet nog een afspraak bij de garage maken maar het schijnt allemaal wel mee te vallen.

W.v.d.h
W.v.d.h9 mrt. 2023 - 6:19

Ford fiesta heeft hier ook last van met zelfde motor komt omdat de distributie snaar door de olie loopt in het carter dit is goed bij een ketting maar niet voor een snaar ken er geen 1 die hier tegen kunnen en kan ook voor andere problemen veroorzaken zoals motor olie druk te laag omdat het aanzuigzeefje in het carter verstopt raakt met restjes distributie snaar laatst een auto van een collega gedaan op me werk ben zelf monteur maar de gene die dit bedacht heeft was niet helemaal goed denk ik😅

CeeGee
CeeGee8 mrt. 2023 - 22:47

Zou wel even de bouwjaren erbij zetten. Een groot aantal mensen weten dat ze een benzine, diesel of elektrische auto rijden. Maar niet of er een 1.2 puretech turbo onder de motorkap zit. Als er een bouwjaar bij staat gaan mensen denken: verrekt, ik heb een Berlingo uit 2010 (om maar eens wat te noemen): eens kijken of ik een 1.2 puretech enzovoort heb.

1 Reactie
kieskeurig
kieskeurig12 mrt. 2023 - 13:04

Puretech motor = PurePech, franse shit.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!