
Oplichters sturen uit naam van telecomprovider KPN valse e-mails. Omdat het nieuwe betaalsysteem Wero het huidige betaalsysteem iDEAL vervangt, moet je je bankrekening opnieuw verifiëren. Dit om zogenaamd te garanderen dat jouw maandelijkse incasso zonder problemen door blijft lopen.
Hieronder zie je de tekst uit de valse e-mail uit naam van KPN.
De link in de mail verwijst naar het domein kpn-com.website. Wie even niet oplet, denkt na het openen wellicht op de échte KPN-website te zijn beland, maar dat is niet het geval.
Het domein bestaat sinds 29 september 2025 en informatie over de identiteit van de eigenaar is vakkundig weggestopt. Het domein is vastgelegd door een partij in Maleisië en wordt gehost in Brazilië.
De website is ingericht in de huisstijl van KPN, en op de website lezen we een toelichting die vergelijkbaar is met die in de valse mail waarvan de tekst hierboven te zien is. Omdat het nieuwe betaalsysteem Wero het huidige betaalsysteem iDEAL vervangt, moet je je incassorekening opnieuw verifiëren om betalingsproblemen te voorkomen en continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, luidt het verhaal.
Dat doe je als volgt. Je moet je voor- én achternaam opgeven en je moet je bank selecteren om een betaling van 1 cent uit te voeren. Dat bedrag gaat naar Simyo, en het lijkt erop alsof dat een betaling is waarmee je een aanvraag voor een (e-)simkaart bevestigt.
Het artikel loopt verder na onderstaande afbeelding.

Schermafbeeldingen van de valse 'KPN'-website. Rechts zie je welke gegevens je moet invoeren om een betaling van 1 cent te verwerken
© Kassa
Hoe de vork voor de rest precies in de steel zit, is niet helemaal duidelijk: om voor de hand liggende redenen hebben we de betaling niet daadwerkelijk doorgezet. Maar het lijkt aannemelijk dat je op deze manier onbedoeld een simkaart op jouw naam activeert: de betaling is immers gekoppeld aan jouw bankrekening, maar zelf beheer je het zojuist geactiveerde abonnement niet.
Wat de oplichters er precies mee willen, is gissen. Hoge bel- of datakosten maken die van jouw rekening worden afgeschreven, (dure) abonnementen op allerlei vage online diensten afsluiten, of het aan het abonnement gekoppelde telefoonnummer wordt misbruikt voor allerlei frauduleuze praktijken. Hoe dan ook, het is in ieder geval onwenselijk en het gaat je hoogstwaarschijnlijk geld kosten.
Heb jij deze e-mail gehad? Klik niet op de link en negeer het bericht. Bij de aanstaande overgang van iDEAL naar Wero is het voor consumenten niet nodig om actie te ondernemen: dat wordt allemaal achter de schermen geregeld. Berichten waarin de suggestie wordt gewekt dat je wél iets moet doen, kun je dan ook het beste met een flinke korrel zout nemen.
Thema's:
Meer over:
kpn, simyo, incasso, oplichting, oplichtingstruc, valse e-mail, valse mail, oplichter, oplichtingsmails, oplichtersMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!