Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Op vakantie met de auto? Dit moet je checken!

24-06-2021
  •  
leestijd 7 minuten
  •  
11707 keer bekeken
  •  
auto reis zomervakantie 1127
De bandenspanning, het oliepeil en de remschijven... Veel autogarages bieden een vakantiecheck voor je auto aan. Is zo’n zomercheck een vereiste of niet nodig? Dat vraag je je wellicht af voor je met je rijtuig op reis gaat. We leggen in dit artikel uit wat je thuis kunt keuren om kosten te besparen en wat je beter door een monteur kunt laten nalopen.
Goed voorbereid op vakantie gaan is het halve werk. Wel is het de vraag of het nodig is om voor een zomercheck langs de garage te gaan. Een groot deel van de check kun je namelijk ook zelf doen, maar een aantal zaken kun je beter aan een monteur overlaten.

Dit kun je thuis controleren voor vertrek

Wat kun je precies zelf checken? Lees het stappenplan hieronder.

1. Oliepeil

Motorolie heeft een belangrijke functie in de auto: het is een smeermiddel voor verschillende onderdelen in je auto en is ook een koel- en reinigingsmiddel.
Het oliepeil is eenvoudig zelf te controleren. Dit dien je sowieso al eens per maand te doen, maar is extra van belang bij een lange reis. Hiervoor dient de motor wel koud te zijn. Verder is het handig als je auto waterpas staat. In de onderstaande instructievideo van de Wegenwacht zie je hoe je het oliepeil nakijkt.
PHILIP022 vraagt zich op ons forum Vraag & Beantwoord af of het uitmaakt of je bij het bijvullen een ander soort motorolie gebruikt. Het is essentieel dat je dit doet met exact dezelfde olie als het type dat al in de motor zit. Let bij het kopen op een aantal zaken, zoals de dikte van de olie en de API-specificatie (de kwaliteitsnorm) op de fles. Lees in het instructieboekje van je auto welke olie er voor jouw auto wordt voorgeschreven, bijvoorbeeld 15W40, 5W30 of 10W40. Kun je deze soort niet vinden? Koop dan het beste alternatief dat voorhanden is.
Verder dien je de motorolie en het bijbehorende filter soms te verversen. Hoe vaak hangt af van het type auto en de hoeveelheid kilometers die je rijdt. Over het algemeen is het verstandig om dit te doen na elke 10.000 tot 15.000 kilometers.
Neem altijd een liter reserveolie mee op reis.

2. Banden en bandenspanning

Je autoband loopt altijd iets leeg, namelijk zo’n 2 tot 5 procent per maand. Dit komt door de hoge luchtdruk in de band en het feit dat rubber lucht doorlaat. Rijden op te zachte banden zorgt voor een hoger energieverbruik en een slechtere wegligging. Maar liefst 60 procent van alle auto’s in Nederland rijdt met een te lage bandenspanning, meldt de ANWB. Check daarom regelmatig je bandenspanning. Zo bespaar je al gauw 150 euro aan brandstof.
Maar liefst 60 procent van alle auto’s in Nederland rijdt met een te lage bandenspanning
ANWB
Bij een volgepakte auto en veel inzittenden is de juiste bandenspanning extra belangrijk. Je kunt dit bij veel tankstations controleren. In het auto-instructieboekje vind je voor jouw banden de voorgeschreven spanning. Kun je dit niet vinden? Zoek online naar een digitale versie. Lees op de website van de ANWB hoe je je banden op spanning kunt brengen.
Ook is het essentieel dat er voldoende profiel en niet te veel slijtage op de banden zit. Nieuwe banden hebben tussen de 7 en 9,5 millimeter aan profiel. De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 millimeter, maar volgens de ANWB is het veiliger om je banden bij uiterlijk 2 millimeter dikte te vervangen.
Vergeet geen reservewiel in te pakken vooraf aan je reis en je bandenspanning bij aankomst op de bestemming nogmaals na te lopen.

3. Verlichting

Test zelf even alle lampen voor je op reis gaat, want met goede verlichting ben jij onderweg zichtbaar én zorg je ervoor dat je zelf goed ziet tijdens het rijden. Ook ben je in veel landen – waaronder Nederland – in overtreding als er iets aan de verlichting stuk is.
Laat iemand een rondje om je auto lopen, terwijl jij zelf alle lampen (zoals de kentekenverlichting, het stadslicht, dimlicht, de mistlampen en het derde remlicht) vanuit de auto bediend. Zo weet je zeker of alles het doet. Indien niemand je kan helpen, kun je dit zelf verifiëren door voor een spiegelend oppervlak te parkeren.
Je doet er goed aan een setje reserve autolampen op je paklijst te zetten. In zo’n setje zitten vaak ook lampjes voor bijvoorbeeld de richtingaanwijzers.

4. Koelvloeistof

Koelvloeistof – de naam zegt het al – is een koelmiddel dat ervoor zorgt dat de warmte van jouw motor kan worden afgevoerd en de motor niet oververhit raakt. Je vindt het reservoir voor deze vloeistof onder de motorkap. Bij het bekijken van het peil is het belangrijk dat de motor – net als bij de motorolie – niet warm is. Verder is het handig dat de auto waterpas staat.
Je dient de vloeistof bij te vullen als het peil onder het minimum staat. Dit kun je aflezen aan de streepjes op het transparante reservoir. Bijvullen kan met verschillende soorten vloeistof. Daarom doe je er goed aan om in het instructieboekje van je auto op te zoeken welke soort je moet hebben voor jouw auto.
Een vuistregel: de vloeistof moet dezelfde kleur hebben als de vloeistof die er al in zit. Bij twijfel kun je het reservoir beter bijvullen met water dan met een andere (en dus verkeerde) koelvloeistof.
Vaak geeft het dashboard aan als de koelvloeistof bijgevuld moet worden. Moet je dit regelmatig doen? In dat geval kan er sprake zijn van een lekkage en is het handig om langs de garage te gaan. Als de vloeistof donker begint te worden, moet je het vervangen.

5. Ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof

Maken je ruitenwissers enorm veel geluid of laten ze strepen achter? Dat betekent dat het hoog tijd is om de wisserbladen te vervangen. Ook wil het schoonmaken van je wissers weleens helpen. Beide zaken kun je eenvoudig zelf doen, door de metalen arm waaraan de wisserbladen zitten overeind te trekken. Zo kun je zien of de bladen vies of versleten zijn. Indien ze versleten zijn, zal je ze moeten vervangen. Volg hiervoor de gebruiksaanwijzing op je nieuwe ruitenwissers.
Als je onvoldoende ruitersproeiervloeistof in je auto hebt zitten, kun je je autoruiten niet schoonmaken als ze vuil zijn. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Onder de motorkap van je auto vind je – net als het koelvloeistofreservoir – het reservoir voor de ruitersproeiervloeistof. Je herkent het reservoir vaak aan een plaatje van een raam met straaltjes water. Je kunt dit reservoir met vloeistof vullen totdat het vol is.
Er bestaan twee soorten ruitersproeiervloeistof: een zomer- en een wintervariant. De zomervariant is vak geel of roze, de wintervariant blauw.

5. Trekhaakaansluiting en verlichting aanhanger of caravan

Jouw garage controleert of de trekhaakkogel niet versleten is. Dit is namelijk een APK-afkeurpunt. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor de trekhaakaansluiting. Het keuren van deze aansluiting is essentieel als je met een aanhangwagen of een caravan op vakantie gaat. Heb jij een auto met een afneembare trekhaak? Controleer of deze goed bevestigd zit. Koppel vervolgens een aanhanger of caravan aan en ga vervolgens na of de verlichting van de aanhanger of caravan werkt.

Dit kun je beter bij de garage laten controleren voor vertrek

Een aantal zaken kun je beter wel door je garage laten doen, zoals de remschijven, de schokdempers, de airco, de radiateur, de dynamo, de V-snaar en de uitlaat. Is je grote of kleine beurt alweer even geleden? Dan is het hoe dan ook een goed idee om bij je garage langs te gaan. Lees hieronder waar een garage onder andere op kan inspecteren, waarom dit belangrijk is en hoe je zelf vooraf al kunt zien of horen dat er iets mis is.

1. Remmen en remschijven

Het remsysteem van je auto is toch wel echt het belangrijkste onderdeel van je auto. Als je remt, worden de remblokken ergens tegenaan gedrukt (namelijk tegen de remschijven). Hierdoor gaat er elke keer een heel dun laagje van de schijven af. Met verloop van tijd worden de schijven dunner. Indien de minimumdikte is bereikt, moeten ze vervangen worden. Deze dikte kun je niet zelf inspecteren.

2. Radiateur

De radiateur van een auto bestaat uit allerlei kleine buisjes en is een belangrijk onderdeel van het koelsysteem, net als de koelvloeistof. Als een radiateur lek is, wordt de motor te warm. Een heel handige klusser kan zelf bij oudere auto’s de radiateur vervangen, maar anders is het echt een klus voor een monteur.

3. Accu

In de wintermaanden krijgt de accu van een auto het zwaar te verduren. Een accu gaat dan ook geen leven lang mee. Deze batterij is wel nodig om je auto te starten, de radio of navigatie te bedienen en de auto automatisch te kunnen vergrendelen.
Sommige mensen controleren de laadspanning van hun accu zelf en laden deze ook op, maar je kunt dit ook bij een garage laten doen. Het meten van de spanning kan met een ‘multimeter’ of ‘voltmeter’. Bekijk voor meer informatie de onderstaande video van AutoWeek.

4. Airco

Een slecht werkende airconditioning zorgt niet alleen voor veel hitte in de auto, maar kan ook nog eens een nadelige invloed hebben op je brandstofverbruik. En als je tijdens je vakantie veel kilometers met je bolide gaat afleggen, kan het dus voordelig zijn om wél je airco te laten nakijken voor vertrek.

5. Uitlaat

De uitlaat zit rechtstreeks verbonden aan de steeds bewegende motor. De verschillende uitlaatonderdelen kunnen daardoor slijten. Deze onderdelen hiervan zijn afzonderlijk te vervangen. Het vervangen is een flink precisiewerkje, waardoor je dit echt door een monteur moet laten doen.

6. Schokdempers

Elke auto is uitgerust met veren en schokdempers, zodat je niet bij elke gat in de weg van links naar rechts hobbelt. Verder zorgen de dempers ervoor dat de wielen contact houden met het wegdek. Dat is van belang voor de wegligging en de bestuurbaarheid van de auto. Je kunt de controle en vervanging hiervan het beste overlaten aan deskundigen, aangezien er speciaal gereedschap nodig is.

7. V-snaar

Hoor je een gierend geluid onder de motorkap van een wegrijdende auto? Oei... Dat klinkt als een slippende V-snaar. Dit is een bewegend onderdeel in de auto, dat gevoelig is voor slijtage. Als de snaar te slap is, kan dit ervoor zorgen dat de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden.
Wat zijn je rechten als de garage een onderdeel besteld zonder jouw toestemming? Die vraag stelde KORPOO op ons forum Vraag & Beantwoord. Lees hier de antwoorden van andere experts of geef zelf antwoord op de vraag.
Bron: ANWB, AutoWeek, RTL Nieuws, Solution Oil, United Consumers
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!