Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Online gediscrimineerd door 'geoblocking'? Dit kun je doen

08-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
198 keer bekeken
  •  
webshop eu geen toegang 1127 webwinkelen
‘Geoblocking’ is een woord dat je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Maar wat is het precies? Je kunt er als consument mee te maken krijgen zodra jij je online over de grens begeeft. Een buitenlandse webshop laat jou dan niet toe of ontneemt je de kans om te profiteren van een aanbod. In dit artikel leggen we wat je kunt doen als je met geoblocking te maken krijgt.

Wat is geoblocking?

Binnen de Europese Unie mogen websites en webwinkels consumenten niet blokkeren. Dat is eind 2018 vastgelegd in de Verordening geoblocking. Je moet overal in Europa vrij online kunnen winkelen, prijzen vergelijken en kiezen wat voor jou het beste of voordeligste aanbod is alsof je gewoon in je eigen land ‘webshopt’. Officieel heet het dat 'blokkeren op grond van nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats', en dat is niet toegestaan.

Voorbeelden van discriminatie

Belemmering bij betalen
Stuit je op bijvoorbeeld in een EU-land op een webshop die alleen een betalingssysteem uit dat land aanbiedt? Dan word je feitelijk geblokkeerd, omdat je niet kunt afrekenen. Dit is een vorm van geoblocking die niet is toegestaan.
Doorgeleid naar .NL-site
Grotere online verkopers hebben soms in meer dan één land een vestiging. Zie je bijvoorbeeld in pakweg de Duitse of Franse webshop een product dat je wilt kopen en word je doorgeleid naar de .NL-shop, waardoor je voordeel weg is? Dan ben je ook het slachtoffer van geoblocking.
Je komt uit een ander land…
Ook komt het voor dat webshops weigeren om producten te verkopen aan alle buitenlandse klanten. Het kan dan gebeuren dat je op basis van je locatie wordt tegengehouden, bijvoorbeeld als je wilt betalen. Dit mag ook niet, uiteraard.

Meldpunt online discriminatie

Stel dat jij je als consument online bent benadeeld tijdens het online winkelen in een EU-land; wat dan? Als je een blokkade tegenkomt op een website binnen de EU, kun je om te beginnen de website of -shop wijzen op de EU-regels tegen discriminatie. Helpt dit bezwaar maken niet, dan kun je een klacht indienen. Het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht is daarvoor het juiste loket. Via een speciale pagina kun je een klacht doorgeven.
Als je via dit formulier je klacht indient (met onderbouwing), dan gaat een jurist ermee aan de slag. Bij goede gronden wordt een bemiddelingsprocedure gestart. Kan dit niet? Dan word je geïnformeerd over je alternatieve mogelijkheden om je beklag te doen en eventueel je recht te halen.
Bronnen: Emerce, ECC, EU
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!