Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel meer reizigers proberen geld terug te krijgen door problemen op Schiphol

21-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1375 keer bekeken
  •  
vluchten schiphol vertraging 930x520

Veel mensen hebben in 2022 een claim ingediend bij een luchtvaartmaatschappij na een vertraging of andere problemen. Claimorganisatie Vlucht-vertraagd.nl kreeg tijdens vorig jaar zomer van zo'n 130.000 passagiers een claim, twee tot drie keer meer dan in 2019. 

Oorzaak van de problemen waren met name de personeelstekorten op Schiphol en bij de luchtvaartmaatschappijen zelf.

Compensatieverzoeken voor de helft uitgekeerd

De compensatieverzoeken bij Vlucht-vertraagd.nl, naar eigen zeggen marktleider, hadden een waarde van 40 miljoen euro. Daarvan zou iets meer dan de helft nu zijn uitgekeerd. De cijfers gaan over alle claims die Nederlandse reizigers deden van april tot en met oktober, ongeacht de luchthaven waarvandaan ze vlogen. Directeur Tom van Bokhoven zegt echter dat het grootste deel van deze melders ofwel op Schiphol landde of daarvandaan vertrok.

Maatschappijen zijn het niet mee eens met sommige claims

Concurrent EUclaim noemt zichzelf ook de marktleider. Bij deze hulpdienst meldden zich bijna 83.000 reizigers tussen april en oktober, het zomerseizoen in de luchtvaart, met een probleem op hun vlucht van of naar Schiphol. Dit was goed voor een bedrag van 30 miljoen euro, waarvan ongeveer de helft is opgelost. "Voor het overige deel moeten we nog naar de rechter omdat de maatschappijen het er niet mee eens zijn", aldus vluchtanalist Paul Vaneker. In dezelfde periode in 2019 kwam dit bedrag uit op 20 miljoen euro.

"Extreem jaar qua claims"

Aviclaim spreekt van een "extreem jaar qua claims". In totaal behandelde deze dienstverlener vorig jaar ruim 12.000 claims. Van alle claims die gedurende het zomerseizoen binnenkwamen, is 35 procent nu afgehandeld met een totaalwaarde van 3,5 miljoen euro. "De overige claims worden nog uitbetaald, of moeten nog afgedwongen worden via een rechtszaak. Uiteindelijk zal dit ongeveer een verdeling zijn van 50/50", meldt directeur Remco Kuilman.

Compensatie in geval van annulering of vertraging

De eventuele compensatie voor tijdsverlies kan bij langeafstandsvluchten oplopen tot 600 euro en komt bovenop het vergoeden van kosten voor eten en een overnachtingsplek. Die kosten moet een maatschappij hoe dan ook vergoeden in geval van annulering of vertraging van meer dan drie uur. De claimclubs helpen reizigers tegen betaling met hun verzoek om compensatie.

Oorzaak: de luchtvaartmaatschappij

Deze claims gaan over vertragingen of annuleringen die veroorzaakt zijn door de maatschappijen zelf. Voor zaken waar Schiphol schuld aan had, bijvoorbeeld reizigers die hun vlucht misten door de lange wachtrijen, was een speciaal compensatiefonds. Schiphol keerde daar 5 miljoen euro voor uit aan 6000 (groepjes) reizigers die zich hadden gemeld, zei de luchthaven vrijdag.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (2)

Tapi777
Tapi7773 apr. 2023 - 8:00

Beste, Doen jullie hier ook iets mee? Want ook ik kom niet verder met mijn klachten bij corendon airlines?

Willem70
Willem7022 feb. 2023 - 10:49

De regering mag er onderhand wel wat t.o. zetten ,je kunt op vervoer van jezelf wel rekenen ,maar o.v. en vliegen etc. moet je maar afwachten of je nog weg komt en dan moet je met je eigen auto,zolang de boel niet in orde is moet de regering zorgen dat je met je eigen vervoer wel weg kunt tegen een korting op brandstof belasting. iedereen moet met met het O.V. maar dan moet het wel in orde zijn ,daar zal eens flink over gepraat moeten worden ,ik ben er helemaal klaar mee ,met de belasting op brandstof omdat je gewoon geen keus hebt ,Het ov laat je regelmatig in de steek ,nu ook weer stakingen ,stap maar in de dure auto ,rails stuk ,in de auto en ga zo maar door ,vragen aan de minister wat doen jullie daar aan ? de realiteit

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!