Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Onbewust bellen naar peperdure 0900-nummers
04-02-2017
•
leestijd 3 minuten
•
702 keer bekeken
•
Stel je hebt een probleem met je energiemaatschappij, wil graag de klantenservice spreken en bent via Google op zoek naar het telefoonnummer. Dan kun je nietsvermoedend terechtkomen bij een duur 0900 doorverbindservice. Deze dienst lijkt op de klantenservice, maar verbindt je slechts door en vraagt daar ook nog eens de hoofdprijs voor.
Hoe werkt het?
Je belt naar het 0900-nummer, zij laten een bandje afspelen waarop gezegd wordt dat je tachtig of negentig cent per minuut moet betalen met een maximum tarief van veertig euro. Dit betekent dus dat je voor diensten die gratis of tegen een lokaal tarief te bereiken zijn, ineens veel meer moet neerleggen. Je betaalt niet alleen voor het doorschakelen, maar ook voor het hele gesprek dat je daarna voert met de gewenste instantie.
Opzettelijk misbruik
Volgens jurist Danny Mekiç maken doorkiesservices daarmee opzettelijk misbruik van de situatie, doordat ze bellers er niet bij vertellen dat het nummer waar ze naar op zoek zijn ook tegen een goedkoper tarief bereikt kan worden. “Veel bedrijven zijn hun telefonische dienstverlening aan het afbouwen en zijn vaker online bereikbaar. Telefoongesprekken duren namelijk erg lang, dus je ziet een verschuiving van telefoon naar online. Daar spelen deze doorkiesservices heel handig op in”, aldus Mekiç.
Volledig legaal
In september 2016 stelden Tweede Kamerleden Lutz Jacobi (PvdA), Astrid Oosenburg (PvdA) en Sharon Gesthuizen (SP)
Kamervragen
aan Minister Henk Kamp van Economische Zaken. Kamp gaf aan deze doorkiesservices onwenselijk te vinden en liet telecom waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek doen. Daaruit
blijkt
dat doorkiesservices niks illegaals doen en dat deze diensten aangeboden mogen worden. Wel geven ze aan dat ze het zeer onwenselijk vinden dat consumenten ook betalen voor het gesprek na het doorverbinden. Zij onderzoeken dan ook of zij ertoe in staat zijn om dit aan te pakken.
Grote bedrijven
Na een rondgang bij bedrijven zoals ING, de Belastingdienst, Tele2, DUO en CJIB wordt al snel duidelijk dat ze niet blij zijn dat hun klanten de hoofdprijs betalen voor een service die zij gratis aanbieden. Tegelijkertijd geven deze bedrijven aan dat ze hun klanten er niet direct voor kunnen waarschuwen, omdat de doorkiesservices niks illegaals doen en daarom bestaansrecht hebben. Het enige wat erop zit, is om hun eigen officiële telefoonnummer beter te promoten.
"Overheid moet beschermen"
Astrid Oosenbrug, Tweede Kamerlid van de Partij van de Arbeid, is op z’n zachts gezegd niet blij met deze 0900-nummers en met de uitkomsten van het onderzoek van de ACM. Wat haar betreft worden doorkiesservices helemaal verboden. “Deze bedrijven doen alsof ze je een service aanbieden, maar het is helemaal geen service want die service wordt al aangeboden door bedrijven zelf. Het is een makkelijke manier om geld te verdienen. Veel mensen hebben dit echt niet altijd in de gaten en wij als overheid moeten hen dan ook beschermen tegen dit soort uitwassen.” Ze gaat minister Henk Kamp opnieuw vragen om actie te ondernemen en komt desnoods zelf met een initiatiefvoorstel dat doorkiesservices moet verbieden in de toekomst.
En tot die tijd is het aan consumenten zelf om goed te googelen naar het juiste telefoonnummer. Let daarbij op dat je belt naar een 0800-nummer en niet naar een 0900-nummer. Dat kan je zo ineens heel wat geld schelen.