Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Onbewust bellen naar peperdure 0900-nummers

4 feb 2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
163 keer bekeken
  •  
mobiel_bellen
Stel je hebt een probleem met je energiemaatschappij, wil graag de klantenservice spreken en bent via Google op zoek naar het telefoonnummer. Dan kun je nietsvermoedend terechtkomen bij een duur 0900 doorverbindservice. Deze dienst lijkt op de klantenservice, maar verbindt je slechts door en vraagt daar ook nog eens de hoofdprijs voor.
Hoe werkt het?
Je belt naar het 0900-nummer, zij laten een bandje afspelen waarop gezegd wordt dat je tachtig of negentig cent per minuut moet betalen met een maximum tarief van veertig euro. Dit betekent dus dat je voor diensten die gratis of tegen een lokaal tarief te bereiken zijn, ineens veel meer moet neerleggen. Je betaalt niet alleen voor het doorschakelen, maar ook voor het hele gesprek dat je daarna voert met de gewenste instantie.
Opzettelijk misbruik
Volgens jurist Danny Mekiç maken doorkiesservices daarmee opzettelijk misbruik van de situatie, doordat ze bellers er niet bij vertellen dat het nummer waar ze naar op zoek zijn ook tegen een goedkoper tarief bereikt kan worden. “Veel bedrijven zijn hun telefonische dienstverlening aan het afbouwen en zijn vaker online bereikbaar. Telefoongesprekken duren namelijk erg lang, dus je ziet een verschuiving van telefoon naar online. Daar spelen deze doorkiesservices heel handig op in”, aldus Mekiç.
Volledig legaal
In september 2016 stelden Tweede Kamerleden Lutz Jacobi (PvdA), Astrid Oosenburg (PvdA) en Sharon Gesthuizen (SP) Kamervragen aan Minister Henk Kamp van Economische Zaken. Kamp gaf aan deze doorkiesservices onwenselijk te vinden en liet telecom waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek doen. Daaruit blijkt dat doorkiesservices niks illegaals doen en dat deze diensten aangeboden mogen worden. Wel geven ze aan dat ze het zeer onwenselijk vinden dat consumenten ook betalen voor het gesprek na het doorverbinden. Zij onderzoeken dan ook of zij ertoe in staat zijn om dit aan te pakken.
Grote bedrijven
Na een rondgang bij bedrijven zoals ING, de Belastingdienst, Tele2, DUO en CJIB wordt al snel duidelijk dat ze niet blij zijn dat hun klanten de hoofdprijs betalen voor een service die zij gratis aanbieden. Tegelijkertijd geven deze bedrijven aan dat ze hun klanten er niet direct voor kunnen waarschuwen, omdat de doorkiesservices niks illegaals doen en daarom bestaansrecht hebben. Het enige wat erop zit, is om hun eigen officiële telefoonnummer beter te promoten.
"Overheid moet beschermen"
Astrid Oosenbrug, Tweede Kamerlid van de Partij van de Arbeid, is op z’n zachts gezegd niet blij met deze 0900-nummers en met de uitkomsten van het onderzoek van de ACM. Wat haar betreft worden doorkiesservices helemaal verboden. “Deze bedrijven doen alsof ze je een service aanbieden, maar het is helemaal geen service want die service wordt al aangeboden door bedrijven zelf. Het is een makkelijke manier om geld te verdienen. Veel mensen hebben dit echt niet altijd in de gaten en wij als overheid moeten hen dan ook beschermen tegen dit soort uitwassen.” Ze gaat minister Henk Kamp opnieuw vragen om actie te ondernemen en komt desnoods zelf met een initiatiefvoorstel dat doorkiesservices moet verbieden in de toekomst. 
En tot die tijd is het aan consumenten zelf om goed te googelen naar het juiste telefoonnummer. Let daarbij op dat je belt naar een 0800-nummer en niet naar een 0900-nummer. Dat kan je zo ineens heel wat geld schelen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

avandijl
avandijl1 mei 2017 - 11:26

Het wordt nog altijd alleen maar erger. Er komen meer doorschakel-diensten bij. Wij krijgen bij https://vraagalex.nl/ ook dagelijks mensen aan de telefoon die Groupon, Telfort, zelfde de Belastingdienst hebben gebeld via een (veel te) duur nummer!

tijger1
tijger16 feb 2017 - 12:23

Maar de "gewone" 0900 nummers zijn helemaal niet duur. Alleen die doorschakelnummers kosten goud. Maar die hoeft niemand te gebruiken, als men eerst even zijn hersens gebruikt.

yolanda reemeyer
yolanda reemeyer6 feb 2017 - 11:31

Zelfs het politienummer is een 0900, wie helpt zichzelf nou graag in de kosten, belachelijk! Dit nummer moet voor de betere hulp gewoon gratis zijn!

snuffelbaard
snuffelbaard6 feb 2017 - 10:00

Waarom hebben deze bedrijven echter zo'n duur 0900-nummer? Schaf dat dan af zou ik zeggen!

grace10
grace105 feb 2017 - 18:46

Het gebeurd zo vaak dat ze geen 0800 nummer hebben en als je hun "gewone" nummer belt word je verwezen naar het 0900 nummer.Ze zullen je echt niet even doorverbinden.

korenbloem2000
korenbloem20005 feb 2017 - 14:05

Dom toch?Om b.v. het gratis telefoonnummer aan te vragen van de belastingdienst, via een duur betaalnummer.
(Bijna) iedereen zal toch wel eens een brief ontvangen van de belastingdienst? Daarop wordt het telefoonnummer vermeld.
Voor wie geen brieven ontvangt: ff googlen!

harryromijn
harryromijn5 feb 2017 - 12:54

Ik heb geen enkele medelijden met mensen, die te lui of te beroerd zijn om zelf even een telefoonnummer op te zoeken. Er zijn vele alternatieven.

tijger1
tijger15 feb 2017 - 11:06

"De overheid moet beschermen tegen dit soort uitwassen". Nadenken hoeft men dus zelf niet meer. Allemaal kleuters.

jokejozef
jokejozef5 feb 2017 - 10:43

je kunt van heel veel bedrijven het alternatief nummer opzoeken internet onder 0900 Alternatief.

1 Reactie
tenormin
tenormin5 feb 2017 - 15:57

Dat valt tegenwoordig tegen om alternatieven te vinden. Die lui "zijn toch niet gek"? en laten het normale nummer verwijderen.

tenormin
tenormin5 feb 2017 - 10:03

In dit rondschrijven: "dat ING en de Belastingen" niet blij zijn.... begrijp ik niet. De ING hanteert gewone gesprekskosten en de Belasting bellen is gratis. Als er geen alternatief voor een 0900 nummer is gaat men toch even kijken waar het 'normale' nummer is? En mocht dat niet lukken, simpel, contact maken met zo'n bedrijf op hun website. Zo'n gierende haast hebben de meeste vragen toch niet? 9 op 10 vragen worden doorgaans keurig beantwoord.

tijger1
tijger15 feb 2017 - 9:17

Och ja, waarom zouden mensen zelf moeten zoeken of lezen? Dat kunnen al die zielige consumenten niet.