Omzet Nederlandse supers loopt terug
11-09-2014
• leestijd 1 minuten
De supermarkten in Nederland hebben de omzet in augustus met 2 procent zien teruglopen in vergelijking met een jaar eerder. Dat maakte marktonderzoeker GfK donderdag bekend. De omzet daalde naar 2,47 miljard euro, tegenover 2,52 miljard euro in augustus vorig jaar.
Minder naar supermarkt
Per kassabon klom de omzet met 1,2 procent naar gemiddeld 21,45 euro. Dat betekent dat mensen in augustus minder vaak naar de supermarkt gingen, maar per bezoek wel meer uitgaven. Volgens GfK hebben de afgelopen tijd vooral Jumbo, Lidl en Nettorama klanten gewonnen.
Prijsstijgingen
Over de eerste 8 maanden van het jaar daalde de supermarktomzet met 0,4 procent tot 22,36 miljard euro. Voor het hele jaar verwacht GfK dat de omzet van de supermarkten gelijk is aan die van een jaar eerder. Voor 2015 voorziet de marktonderzoeker een omzetgroei van 1 procent, vooral door prijsstijgingen.
Foodspeciaalzaken
De zogeheten foodspeciaalzaken, met uitzondering van de reformzaken, verliezen volgens GfK klanten. Daarnaast wordt het steeds minder druk in slijterijen, tuincentra, bloemenwinkels en groothandels. Ook het aantal marktbezoekers loopt terug.
Veel omzet bij ouderen
De foodspeciaalzaken behalen weinig omzet bij de huishoudens met kinderen en juist veel bij ouderen. De reformzaken mogen naar verhouding vooral veel jongeren tot hun klantenkring rekenen. ANP