Omzet Nederlandse supermarkten gedaald
06-05-2010
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse supermarkten hebben in april 5,8 procent minder omzet gehaald dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK donderdag bekendgemaakt.
De omzet in de weken 14 tot en met 17 bedroeg 2,33 miljard euro in vergelijking met 2,47 miljard euro een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de verschuiving van Pasen, dat in 2009 in week 13 viel, daalde de omzet volgens GfK met 0,2 procent.
In de eerste vier maanden steeg de omzet met 0,4 procent tot iets meer dan 10 miljard euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen bleef gelijk en de waarde per bon steeg met 10 cent tot 22,02 euro.
GfK verwacht dat de supers 50 miljoen euro extra omzet tegemoet kunnen zien als het Nederlands elftal de finale van het WK voetbal in Zuid-Afrika haalt. Bij het EK 2008 bleef de extra omzet beperkt tot 31 miljoen euro omdat Oranje toen in de kwartfinale werd uitgeschakeld. ANP