Het aantal abonnementen dat de NS aanbiedt, daalt vanaf volgend jaar van het huidige 22 naar 11. Ook kunnen reizigers vanaf 2021 geen gebruik meer maken van 40 procent korting tijdens de middagspits. De vervoerder ziet zich daartoe genoodzaakt om meer zitplaatsen in de spits te kunnen aanbieden.
De Nederlandse Spoorwegen willen de focus verleggen op hun maandelijks opzegbare 'NS Flex'-abonnementen. Daarmee moet achteraf worden betaald en is het niet langer nodig om saldo op de ov-kaart te zetten voor de reis begint. Reizen op saldo blijft beschikbaar voor enkele abonnementen en kan vanzelfsprekend ook nog zónder abonnement worden gebruikt.
Hoofd van de Raad van Bestuur bij de NS, Tjalling Smit vindt korting tijdens de drukke middagspits "niet meer van deze tijd". De motivatie om het aantal abonnementen te halveren is het 'simpeler' maken van het aanbod. "We hebben goed geluisterd naar de adviezen van consumentenorganisaties", aldus Smit op de website van de NS.
Het verdwijnen van het Voordeelurenabonnement betekent meer kosten voor veel reizigers die van en naar hun werk reizen. Zo'n 700.000 mensen maken momenteel gebruik van het abonnement en worden getroffen door de maatregel. Het totale aantal mensen dat een NS-abonnement heeft is ruim één miljoen. Deze mensen worden volgens de Spoorwegen 'persoonlijk geïnformeerd' over de wijzigingen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!